اسد 08, 1399 11:39 Asia/Kabul
  • اتحادیه اروپا: آتش‌بس یک فرصت تاریخی برای افغانستان است

نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان از اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان و دولت افغانستان استقبال کرد و گفت که دو طرف باید «این سمبل معنی دار» را به یک فرصت تاریخی تبدیل کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگی اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه، ۸ اسد) در توییتی نوشته است که آتش‌بس اعلام‌شده‌ عید نه تنها فرصتی برای کاهش خشونت است، بلکه برای آغاز مذاکرات صلح نیز موثر می‌باشد.

مذاکرات بین‌الافغانی تاکنون به دلیل تأخیر در تبادل کامل زندانیان طالبان و دولت افغانستان به تأخیر افتاده است. هرچند به تازگی رییس‌جمهور اشرف غنی از تکمیل کردن این روند در آینده‌ نزدیک خبر داده، اما هنوز هم مشخص نیست که مذاکرات بین‌الافغانی چه وقت آغاز خواهد شد.

گروه طالبان روز گذشته سه روز عید «قربان» را آتش‌بس اعلام کرده و از اعضایش خواست که هیچ‌گونه عملیاتی در این مدت راه‌اندازی نکنند.

در بیانیه گروه طالبان همچنین آمده است که هیچ عضو این گروه اجازه‌ سفر به مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی را ندارند. این گروه همچنین از اعضایش خواسته است که به نیروهای دولتی نیز اجازه‌ سفر در مناطق تحت کنترل‌شان را ندهند.

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان از اقدام گروه طالبان برای اعلام آتش‌بس سه‌روزه در جریان روزهای عید قربان استقبال کرده است.

رییس‌جمهور اشرف غنی به تمام نیروهای امنیتی و دفاعی دستور داده است تا آتش‌بس سه روزه را رعایت کرده و تا زمانی که آتش‌بس از سوی طالبان نقض نشود، هیچ گونه عملیاتی را در برابر این گروه انجام ندهند.

افزون بر اتحادیه اروپا، تاکنون سازمان ملل، سفارت آمریکا، زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ ویژه‌ وزارت خارجه‌ آمریکا برای صلح افغانستان نیز از آتش‌بس اعلام‌شده استقبال کرده‌اند.

کلیدواژه