سنبله 16, 1399 16:34 Asia/Kabul
  • رئیس گمرگ هرات: مشکلات در مرز دوغارون موقتی است
    رئیس گمرگ هرات: مشکلات در مرز دوغارون موقتی است

رییس گمرک هرات افغانستان در مرز اسلام قلعه، مشکلات در این مرز را موقتی دانست و گفت که توقف شماری از کامیون های ترانزیتی در این مرز مربوط به ایران است که بزودی رفع می شود.

به گزارش ایرنا، «حمدالله همدرد» روز یکشنبه در گفت وگوی تلفنی با ایرنا اظهار داشت؛ هنوز علت مشکلاتی که درخصوص تاخیر در تردد کامیون ها از ایران به افغانستان ایجاد شده را نمی داند و تنها می داند که کامیون های ایرانی از ساعت ۱۳ اقدام به عبور از مرز دوغارون به داخل افغانستان می کنند در حالی که شروع فعالیت گمرک از ساعت هفت صبح است.

وی با اعلام اینکه در چند روز گذشته گمرک ایران در مرز دوغارون اجازه تردد کامیون های تجاری به داخل افغانستان را نداده است، ابراز امیدواری کرد که از امروز با رفع مشکلات عبور کامیون ها از مرز دوغارون به حالت عادی باز گردد.

همدرد درعین حال تاکید کرد که هیچ گونه مشکلی در مرز اسلام قلعه وجود ندارد و زیرساخت ها برای ورود کامیون های ترانزیتی به داخل افغانستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه روزانه ۷۰۰ کامیون از مرز اسلام قلعه عبور می کنند، خاطرنشان کرد؛ این مرز ظرفیت عبور یک هزار و ۵۰۰ کامیون را دارد.

«محمدمهدی جوانمرد قصاب» رایزن بازرگانی ایران در کابل نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت که کامیون ها برای عبور از مرز دوغارون باید روزها برای عبور از مرز منتظر بمانند.

وی افزود: زیرساخت های موجود هنوز آمادگی گسترش و توسعه تجارت بین ایران و افغانستان و آسیای میانه را ندارد.

رایزن بازرگانی ایران در  افغانسان گفت که در گذشته ۷۰۰ کامیون از مرز عبور می کرد که با گسترش ترانزیت کالا به آاسیای میانه و افزایش تجارت بین  ایران و افغانستان، زمان انتظار برای عبور از مرز افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد چنانچه ایران و افغانستان به فکر توسعه ترانزیت و تجارت هستند باید به سرعت زیرساخت های گمرگ را تکمیل کنند.

جوانمرد قصاب خاطرنشان کرد که با امکانات و زیرساخت های موجود امکان افزایش ترانزیت بدون مشکلات امکانپذیر نیست.

وی خواستار فعالیت ۲۴ ساعته گمرک شد و خاطرنشان کرد که با تکمیل این زیرساخت ها، باسکول ها و انبارهای نقاط صفر مرزی مشکلات موجود به طور اساسی حل می شود.

رایزن بازرگانی ایران خاطرنشان کرد که ایران و افغانستان باید با تکمیل زیرساخت ها نسبت به تسریع انتقال کالاهای بازرگانی و ترانزیتی اقدام کنند.

در چند روز  گذشته کندی تردد کامیون ها در مرز دوغارون باعث ازدحام کامیون ها در این مرز شده است.

این درحالی است که گمرک افغانستان وجود هرگونه مشکلی در مرز را رد کرده و آن را مربوط به ایران دانسته است.

کلیدواژه