میزان 26, 1395 08:30 Asia/Kabul
  • اجرایی شدن قانون دسترسی به اطلاعات در افغانستان

قانون دسترسی به اطلاعات افغانستان با دستور رئیس جمهور این کشور اجرایی شد.

«محمد هارون چخانسوری» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان با قرائت دستور اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد که از روز یکشنبه قانون دسترسی به اطلاعات در تمام نهادهای دولتی اجرایی شده و این نهادها موظفند اطلاعات منتشره را در اختیار رسانه ها و مردم افغانستان قرار دهند.

به گزارش ایرنا،رئیس جمهوری افغانستان طی دستوری اعلام کرده است، وزرا، مسئولان دولتی مرکز و ولایت ها مکلفند اطلاعات مربوط به نهادهای ذی ربط را با رسانه ها در میان بگذارند.

سخنگویان وزارتخانه ها نیز مکلف شده اند تا بصورت منظم جهت پاسخگویی به سئوالات خبرنگاران و ارائه اطلاعات لازم به رسانه ها، با خبرنگاران در ارتباط باشند.

«صدیق الله توحیدی» رئیس مرکز حمایت از رسانه های آزاد افغانستان (نی) از اجرایی شدن قانون دسترسی به اطلاعات استقبال و تاکید کرد که نباید وزارت خانه و استانداری ها به بهانه محرمانه بودن اطلاعات، از ارائه آن به خبرنگاران خودداری کنند.

به گفته وی، مسئولانی که از ارائه اطلاعات خودداری کنند و رفتار خشونت زا با خبرنگاران پیشه کنند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

همچنین «دانش کروخیل» رئیس خبرگزاری پژواک و عضو کمیسیون تطبیق دسترسی به اطلاعات افغانستان گفت، تلاش می شود با مشارکت نهادهای دولتی اطلاعات عادی و محرمانه دسته بندی شده تا بهانه ای برای مسئولان در ارائه اطلاعات عادی دستگاه ها به رسانه ها وجود نداشته باشد.

قانون دسترسی به اطلاعات پیش تر با مشارکت نمایندگان رسانه های افغانستان تدوین و پس از نشست های مشترک با مسئولان ذی ربط و انجام اصلاحاتی به تصویب رسیده بود.

کلیدواژه