میزان 28, 1399 09:07 Asia/Kabul
  • استقبال کارشناسان افغان از گسترش روابط افغانستان با ایران
    استقبال کارشناسان افغان از گسترش روابط افغانستان با ایران

کارشناسان مسایل سیاسی و اقتصادی افغانستان، گسترش روابط دوجانبه را با جمهوری اسلامی ایران خواستار شدند.

به گزارش ایرنا، کارشناسان مسایل سیاسی و اقتصادی افغانستان روز یک شنبه با اشاره به  اشتراکات و ارتباطات گوناگون این کشور با ایران، نسبت به نتایج سفر عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به تهران ابراز امیدواری کردند و خواستار توسعه روابط میان دو کشور شدند.

«محمدکبیر حسنی» از کارشناسان مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی افغانستان در این رابطه گفت: ایران همسایه غربی و دارای صدها کیلومتر مرز مشترک با افغانستان است که می تواند نسبت به هر کشوری دیگر زودتر و سریعتر به مردم و دولت افغانستان یاری رساند.

حسنی افزود: روابط تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و مرزی ایران و افغانستان به گونه ای  به هم گره خورده که توسعه روابط در بخش های مختلف بین دو کشور اجتناب ناپذیر است.

«حمید الله فاروقی» رئیس سابق دانشگاه کابل هم گفت: دو ملت ایران و افغانستان مشترکات بسیاری دارند که می توانند برای نزدیکی هر چه بیشتر به‌ویژه در امور فرهنگی از آن استفاده کنند.

فاروقی افزود: با توجه به وضعیت جغرافیایی و همکاری صادقانه جمهوری اسلامی ایران و افتتاح راه آهن هرات- خواف و توسعه روز افزون بندر چابهار ایران و از طرف دیگر حضور میلیون ها افغان در ایران و ادامه آموزش و تحصیلات عالی و روابط فرهنگی و اجتماعی دو کشور، افق همکاری های اقتصادی نیز روشن به نظر می رسد.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران صبح امروز یک شنبه وارد تهران شد.

کلیدواژه