ادامه ی محکومیت حمله تروریستی به دانشگاه کابل
(last modified 1399-08-13T04:05:18+00:00 )
عقرب 13, 1399 08:35 Asia/Kabul
  • ادامه محکومیت حمله تروریستی به دانشگاه کابل
    ادامه محکومیت حمله تروریستی به دانشگاه کابل

حمله خونین تروریستها  به دانشگاه کابل که 80 کشته و زخمی برجای گذاشت  خشم مقامات افغانستان را برانگیخته و آنرا فاجعه انسانی خواندند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری  ، اشرف غنی رییس جمهوری و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی  افغانستان ضمن محکوم کردن حمله به  دانشگاه کابل ، آنرا جنایت جنگی و دشمنی با علم و دانش خواندند .

امرالله صالح، معاون اول  رییس جمهوری افغانستان  هم حمله تروریستها به  دانشگاه کابل را فاجعه انسانی خواند و با انتقاد از ناتوانی نیروهای امنیتی  در مقابله با حملات تروریستها ، طالبان را عامل حمله به دانشگاه کابل معرفی کرد.

این در حالیست که طالبان هرگونه دخالت  در حمله به دانشکده حقوق  دانشگاه کابل را رد کرده است .

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس جمهوری افغانستان نیز  گفت، تروریستها  پس از شکست سنگین در حمله نیروهای امنیتی در ولایت هلمند ،  دانشگاه کابل را هدف قرار دادند ."

«طارق آرین» ، سخنگوی وزارت داخله افغانستان  هم  ضمن محکوم کردن این حمله  مرگبار ، آنرا جنایات جنگی  و عملی نابخشودنی دانست .

 سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان هم با جنایتکارانه و تروریستی خواندن حمله به دانشگاه کابل، آن را محکوم کرد.

 سازمان ملل متحد نیز در بیانیه ای اعلام کرد، حمله به مراکز آموزشی هیچ توجیهی ندارد و باید خشونت ها کاهش یابند و آتش بس در افغانستان برقرار  گردد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم روز سه شنبه در بیانیه ای حمله به  دانشگاه کابل را محکوم  و اعلام کرد  این حمله در ادامه‌ حمله تروریستی به   مراکز آموزشی دیگر از جمله مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل است که در آن دانش‌آموزان قربانی شدند.

این کمیسیون ادامه حملات به مراکز آموزشی را نگران‌کننده و تأسف‌بار و در عین حال در تناقض با تمام قواعد و حقوق ملی و بین‌المللی خوانده است و از دولت اشرف غنی و مجامع بین‌المللی خواستار واکنش جدی و اثرگذار در باره چنین حملاتی شده است.

پس از حمله مهاجمان مسلح به دانشگاه کابل بسیاری ازجاده های نزدیک  به این دانشگاه بسته شدند و مردم نیز سراسیمه ازمحل حادثه  فرار کردند. شهروندان افغان حمله  به دانشگاه کابل رارتوجیه ناپذیر می دانند.

حدود ظهر روز دوشنبه  سه مهاجم مسلح پس از  انفجار بمبی وارد دانشگاه کابل شدند  و به سوی دانشجویان تیراندازی کردند.

پس از این حمله، دانشگاه کابل به محاصره نیروهای امنیتی درآمد و درگیریها میان طرفین آغاز شد.

در درگیرهای شدید میان مهاجمان مسلح و نیروهای امنیتی افغانستان در دانشگاه کابل  دستکم 20 نفر کشته و 60 نفر دیگر نیز زخمی شدند. برخی از کشته ها و زخمی های این در گیری دانشجویان هستند.

 حمله مهاجمان به دانشگاه کابل عصر روز دوشنبه با کشته شدن سه تروریست پایان یافت .

در پی اقدام تروریستی در دانشگاه کابل‏، و به منظور همدردی با خانواده های داغدار، دولت افغانستان امروز سیزده عقرب را روز عزای ملی اعلام کرد.

در کمتر از ده روز اخیر این دومین بار است که مراکز  آموزشی افغانستان هدف حمله های خونین قرار می گیرند . در هفته گذشته در حمله تروریستها به مرکز آموزشی کوثر دانش درغرب کابل ۳۰ تن جان باختند و  هفتاد تن دیگر زخمی شدند .

ناامنی‌ها در کابل و برخی ولایت‌های افغانستان از آغاز روند مذاکرات صلح بین دولت اشرف غنی و طالبان در قطر در حدود 50 روز گذشته تشدید شده است.

این انفجارها و حملات گسترده در افغانستان از جمله در شهر کابل در حالی روی میدهد  که مردم افغانستان از پایان جنگ ، آتش بس و برقراری صلح ناامید شده اند و امریکا را مسئول این ناآرامیها، ناامنی و کشتار غیرنظامیان  کشور می دانند. 

کلیدواژه