قوس 02, 1399 17:27 Asia/Kabul
  • سفر پمپئو به منطقه و گمانه زنی‌ها پیرامون آن
    سفر پمپئو به منطقه و گمانه زنی‌ها پیرامون آن

سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه به منظور دیدار با گروه طالبان و وقوع حملات انفجاری روز گذشته در کابل، واکنش هایی را میان تحلیلگران در پی داشت و موجب گمانه زنی هایی درباره روند مذاکرات صلح افغانستان در قطر شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مایک پمپئو روز گذشته در سفر به قطر با هیات گروه طالبان و دولت افغانستان در دوحه دیدار کرد. این ملاقات زمانی صورت گرفت که صبح یکشنبه حملات راکتی به شهر کابل موجب مرگ ۸ غیرنظامی و زخمی شدن ۳۰ نفر شده بود.

«محمد نعیم وردک» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر طی توئیتی دست داشتن افراد این گروه را در حملات راکتی به شهر کابل رد کرد. وردک درباره دیدار وزیر خارجه آمریکا با هیأت طالبان نیز نوشت که در این دیدار در باره اهمیت توافقنامه سیاسی این گروه با آمریکا و تعهد دو طرف بحث شده است.

وی افزود که در این دیدار همچنین درباره پایان دادن به فهرست سیاه رهبران طالبان و آزادی زندانیان باقی مانده و مذاکرات بین افغانستانی تبادل نظر کرده‌اند.

اما ملاقات مایک پمپئو با ملابرادر و اعضای هیأت طالبان در کابل واکنش برانگیز بود.

«طارق آرین» سخنگوی وزارت کشور افغانستان با بازنشر تصویر ملاقات پمپئو با ملابرادر که مانند دو همتا با هم دیدار کرده اند، در صفحه اجتماعی خود نوشت که این رفتار با یک گروه تروریستی موجب تقویت اعتماد کاذب در این گروه می‌شود.

وی افزوده است که باید به ملابرادر تفهیم شود که آتش‌بس را بپذیرد و از حسن‌نیت دولت افغانستان برای ایجاد صلح استفاده ‌سوء نکند. اگر این حسن‌نیت نباشد، نیروهای شجاع امنیتی و ‌دفاعی افغانستان بساط تروریست ها را برمی‌چینند.

آرین با اشاره به نبرد سنگین طالبان و نیروهای دولتی در هلمند و قندهار، یادآوری کرده است که طی آن عملیات بیش از یکهزار نفر از گروه طالبان کشته شده اند.

همچنین «شاه حسین مرتضوی» مشاور امور فرهنگی رییس جمهوری افغانستان حملات راکتی در کابل را به گروه طالبان نسبت داد و آن را حمله به یک ملت خواند.

مرتضوی در فیسبوک خود نوشت که حمله راکتی دیروز در نوع خود بی سابقه بود.

وی افزوده است که حمله کور تروریست‌ها به مناطق غیر نظامی به وسعت امروز نشان از رفتار ضد بشری این گروه دارد.

به گفته مرتضوی، حمله به قلب کابل در آستانه نشست ژنو کار گروهی غیر از طالبان نیست. آنان همزمان در ۲۰ استان از جمله کابل پایتخت خشونت‌ها را تشدید کرده اند.

وی افزود: واقعیت این است که طالبان اراده یک ملت بزرگ را برای همزیستی مسالمت آمیز همراه با پیشرفت و توسعه نشانه گرفته اند.

مرتضوی نوشت که آنان مانع اصلی رشد و ترقی افغانستان، مانع همزیستی مسالمت‌آمیز و مانع حضور زنان در عرصه های مختلف جامعه و یک ملت بزرگ هستند.

مشاور فرهنگی رییس جمهوری افغانستان گفته است که طالبان انتظار دارند تا با تداوم خشونت از بدخشان تا غزنی، فاریاب، هلمند، قندهار، ننگرهار و کابل مردم را وادار به تسلیم کنند. اما این آرزوی طالبان هرگز برآورده نخواهد شد. طالبان قطعا روزی به پیشگاه این ملت بزرگ سر تسلیم فرود آورده و از سال‌ها جنایت اظهار ندامت خواهند کرد.

سیامک هروی از سخنگویان سابق ریاست جمهوری افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته است که راکت‌های امروز کابل برای امرالله صالح معاون اول و محمداشرف غنی رییس جمهوری یک شکست اطلاعاتی بود و برای خانواده‌های بسیاری تباهی.

به گفته وی، رهبران دولت افغانستان به ناحق دل به وعده‌های میان خالی دولت های خارجی دل خوش کرده اند.

هروی نیز این حملات را کار طالبان دانسته و از رهبران دولت افغانستان خواسته است که فریب دولت های خارجی را نخورند.

«عبدالعلی محمدی» مشاور سابق حقوقی اشرف غنی و استاد دانشگاه با اشاره به سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به کابل گفته است که سران کابل و اسلام آباد، در حضور رسانه ها خیلی کوتاه و کلی با تاکید بر تحقق صلح و کاهش خشونت، سخن گفتند؛ هرچند سخنان رسمی و دیپلماتیک در نشست دو هیأت و پیام اصلی که انگیزه سفر عمران خان است، در نشست محرمانه دونفری گفته شده است.

محمدی نتایج این دیدار را چنین برشمرده است: به منظور اعتمادسازی، خشونت کاهش می یابد تا امیدواری به ثمربخشی روند صلح افزایش یابد و بن بست ساختگی روند مذاکرات دوحه با توافق بر سر موافقتنامه ۲۹ فوریه بین آمریکا و طالبان، می‌شکند.

وی افزوده است که ادبیات سیاسی به نفع صلح تغییر می‌کند و رجزخوانی‌ها خاتمه می یابد.

همچنین به باور محمدی، دولت افغانستان و طالبان برای پذیرش نتایج مذاکرات صلح، آماده می‌شوند که به احتمال زیاد در ماه ژانویه سال نو میلادی اعلان خواهد شد.

وی گفته است، اینکه نتیجه مذاکرات چه خواهد بود؟ ترتیبات گذار با تقسیم قدرت بین دو جانب، نوبتی کردن قدرت تا رسیدن به توافق در مورد ساختار پساصلح یا واگذاری قدرت به شخص ثالث؟ کدامیک؟ قطع نظر از ارزیابی هرکدام، منتظر بمانیم تا گذشت زمان پاسخ دهد.

این در حالی است که منابع غربی از شکست بن بست مذاکرات و توافق دو طرف بر سر چارچوب مذاکرات خبر داده اند اما دو طرف بطور رسمی در باره شکست بن بست و توافق برسر چارچوب مذاکرات اصلی اظهاراتی نداشته اند.

کلیدواژه