محکومیت حمله تروریستی بامیان از سوی شخصیت ها و برخی از کشورها
(last modified 1399-09-05T13:12:39+00:00 )
قوس 05, 1399 17:42 Asia/Kabul
  • محکومیت حمله تروریستی بامیان از سوی شخصیت ها و برخی از کشورها
    محکومیت حمله تروریستی بامیان از سوی شخصیت ها و برخی از کشورها

انفجار‌های خونین بامیان خشم  مقامات و شخصیت های  افغانستان و کشورهای منطقه را برانگیخته است .

به گزارش خبرنگار رادیو دری ؛ شورای عالی مصالحه ملی افغانستان  انفجارهای خونین بامیان را  ظالمانه و ضد بشری دانست و انرا  محکوم کرد .

عبدالله عبدالله گفت کشتار  غیرنظامیان  جنایت جنگی و  حملات تروریستی ضد صلح و ثبات افغانستان  است و هیچ گونه توجیهی ندارد.

وی  افزود بامیان در قلب افغانستان مظهر آرامش، صلح و آشتی در این کشور است.

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان نیز  انفجارهای بامیان را جنایت ضد انسانی دانست و از نهادهای امنیتی افغانستان خواست عاملان این جنایت را شناسایی و به مردم معرفی کنند.

سرور دانش هشدار داد هرگونه کوتاهی در شناسایی و معرفی عاملان انفجارهای بامیان عمل نابخشودنی  است.

رئیس جمهور سابق افغانستان نیز  انفجارهای بامیان را محکوم کرد و گفت  این حمله تروریستی دسیسه ای در برابر صلح و آرامش مردم افغانستان است.

حامد کرزی  از طرف های درگیر جنگ افغانستان خواست تلاش های خود را برای کامیابی روند صلح سرعت دهند و برای برقراری صلح به صورت مشترک کار کنند.

پیش ازاین نیز  ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه ای با  محکوم کردن انفجارهای خونین بامیان اعلام کرد طالبان و دیگر گروه های تروریستی متاسفانه با تشدید خشونت در نقاط مختلف این کشور، افراد غیرنظامی را هدف قرار می دهند .

اشرف غنی   بار دیگر برقراری آتش بس فوری را در این کشور خواستار شد و از جامعه جهانی خواست با فشار به طالبان ،  این گروه را وادار به پذیرش صلح کنند .

 شورای علمای شیعه افغانستان هم در بیانیه ای  ضمن‌ تقبیح شدید این جنایت بزرگ ، خواهان تأمین امنیت و صلح در سراسر کشور شد و اعلام کرد در ادامه‌ی ارتکاب جنایات وحشتناک ضدبشری، این بار دستان پلید تروریستان کوردل، مردم فرهنگ‌پرور و صلح‌دوست بامیان را هدف جنایات وحشیانه‌ی خویش قرار داده، جمع زیادی از مؤمنین غیرنظامی (غالباً کارگر و دانشجو) را به خاک و خون کشیدند.

«احمدولی مسعود» برادر احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان هدف‌گیری بامیان را به معنی برهم زدن آرامش و حلاوت مردم، نه گفتن به صلح و در نهایت، هراس از دانایی وآگاهی تحلیل کرده است.

«عبدالطیف پدرام» دبیرکل حزب کنگره ملی افغانستان نیز در پیامی نوشت بامیان زیبا، تاریخی، و آرام نیز سوگوار شد.

رحمت الله نبیل رییس سابق اداره امنیت ملی افغانستان هم در واکنش به حمله تروریستی بامیان در فیسبوک خود نوشت که بامیان بعنوان یک جغرافیا و همواره نماد روشنائی و تمدن زمانه‌های گذشته و حال ما بوده‌ است.

جمهوری اسلامی ایران هم  جنایت تروریستها در شهر شیعه نشین بامیان را محکوم کرد و انرا  نسل کشی ونقض حقوق  بشر خواند و  با خانواده قربانیان و زخمی ها ابراز همدردی کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان هم  روز چهارشنبه دربیانیه‌ای انفجار تروریستی  در شهر بامیان را محکوم کرد و آن را موجب تضعیف تلاش‌ها برای پیشبرد روند صلح  این کشور دانست.

براثردو انفجار عصر روزسه شنبه در شهر بامیان مرکز افغانستان ، دستکم  18 نفر کشته و 50 نفر دیگر نیز زخمی شد ند که اغلب کشته ها و زخمی ها غیر نظامی هستند .

این در حالیست که در چند روز گذشته شهرهای مختلف افغانستان از جمله  کابل آماج حملات تروریستی بود که صدها کشته و زخمی برجای گذاشته که برخی از انها را گروه تکفیری داعش به عهده گرفته است .

این حملات و انفجارهای تروریستی در حالی روی می دهد که امریکا با حمایت از گروههای تروریستی از جمله داعش در افغانستان ، عامل  اصلی جنگ ؛ ناامنی و بی ثباتی در این کشور است و مردم ، نمایندگان مجالس ملی ،سنا و شخصیت های سیاسی و مذهبی  بارها تاکید کرده اند تنها راه پایان جنگ و کشتار در کشورشان خروج  اشغالگران  از افغانستان است تا منطقه روی آرامش را بخود ببیند .

 

 

کلیدواژه