قوس 15, 1399 11:40 Asia/Kabul

نشست افتتاحیه کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی افغانستان امروز به ریاست محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله بصورت مشترک در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان امروز (شنبه) در اولین نشست رهبری شورای عالی مصالحه ملی در ارگ ضمن قدردانی از تمام مقامات و هیئت مذاکره کننده این کشور و با بیان اینکه صلح بالاترین خواست مردم افغانستان است، گفت: حضور اعضای کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی پیام واضح برای متحدان افغانستان در منطقه، جهان و به ویژه هیأت مذاکره ‌کننده دولت دارد.

«اشرف غنی» ضمن تاکید براینکه برقراری صلح در این کشور، خواسته اصلی افغان هاست گفت؛ روند مذاکرات صلح با عبور از مرحله نخست،  اکنون به مرحله دوم رسیده است که این مرحله اهمیت و حساسیت زیادی دارد.

رییس جمهوری افغانستان افزود، عبور از مرحله نخست مذاکرات نشان داد که این کار آسان نبود، اما به نتیجه رسید.

اشرف غنی خاطرنشان کرد ،هیات  مذاکره کننده دولت افغانستان در مذاکرات صلح با گروه طالبان از نظام جمهوری اسلامی ، قانون اساسی و مصوبات لویه جرگه مشورتی صلح حمایت کردند.

تاکید عبدالله عبدالله بر اتحاد همه افغان ها

عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان هم در نشست امروز، شروع کار کمیته رهبری این شورا را برای تقویت اجماع ملی موثر خواند.

«عبدالله عبدالله » در نشست افتتاحیه کمیته رهبری این شورا، شروع کار این کمیته را برای تقویت اجماع ملی افغانستان گامی موثر دانست و گفت ، برقراری صلح در این کشور باید عامل اتحاد همه افغانها باشد و به صلح نباید نگاه منفعت ‌طلبانه داشت.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان افزود، امروزه  همه‌ مردم این کشور خواهان برقراری آتش‌بس سراسری و از بین رفتن دشمنی هستند.

عبدالله عبدالله همچنین ضمن تاکید بر حفظ دستاوردهای مردم افغانستان در توافقنامه صلح با گروه طالبان خاطر نشان کرد ، ادامه جنگ در افغانستان به نفع کسی نیست و تنها نابودی افغانستان را بدنبال خواهد داشت .

در نشست امروز کمیته رهبری شورای عالی مصالحه همچنین برخی از اعضای این کمیته نیز بر اجماع ملی در مورد صلح تاکید کردند.

کرزی: افغانستان قربانی اهداف بیگانگان شده است

حامد کرزی ، رئیس جمهور سابق افغانستان در این مراسم  با بیان اینکه ما امروز قربانی اهداف بیگانه‌ها و خارجی‌ها در این کشور شدیم، افزود: این وظیفه افغانهاست که به جنگ و خونریزی در افغانستان پایان دهند.

رئیس جمهور سابق افغانستان با بیان اینکه تلاش‌های صلح باید سرعت داده شود، افزود: مردم افغانستان رنج بسیار دیده اند و اکنون زمان آن است تا صلح در این کشور تأمین شود.

سیاف: خواستار صلح همراه با استقلال هستیم 

از سوی دیگر عبد الرب رسول سیاف عضو شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در این نشست گفت خواستار صلحی هستیم که در آن استقلال و منافع ملی این کشور حفظ شود.

این شخصیت سیاسی و جهادی افغان با تاکید بر وحدت مردم و چهره‌های سیاسی این کشور  گفت اگرافغانستان از داخل شکست نخورد از بیرون کسی نمی‌تواند این کشور را شکست دهد.

یونس قانونی: جنگ راه حل نیست

«یونس قانونی» عضو دیگر هیات  شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز گفت باید ترکیب این شورا از تمام مردم نمایندگی کند.

معاون اول سابق ریاست جمهوری افغانستان با بیان اینکه همه تصمیم‌های مرتبط با صلح باید به شورای عالی مصالحه ملی واگذار شود، گفت باید از این فرصت در مذاکرات صلح در دوحه استفاده شود، زیرا جنگ راه حل نیست.

هیات دولت افغانستان و طالبان پیش از این اعلام کرده بودند که در مورد دستور کار مذاکرات صلح به نتیجه رسیده و این موضوع قدم مهمی برای پایان جنگ در افغانستان خواهد بود. 

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش خبرنگار رادیو دری ذبیح الله قریشی از کابل:

کلیدواژه