واکنش‌ها به انفجارهای زنجیره‌ای در کابل و چند ولایت دیگر
(last modified 1399-09-30T11:59:27+00:00 )
قوس 30, 1399 16:29 Asia/Kabul
  • واکنش‌ها به انفجارهای زنجیره‌ای در کابل و چند ولایت دیگر
    واکنش‌ها به انفجارهای زنجیره‌ای در کابل و چند ولایت دیگر

رییس‌جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله و حامدکرزی انفجار کابل و رویدادهای امنیتی در چند ولایت دیگر را محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار رادیودری، ارگ ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای نوشت که اشرف غنی ضمن محکوم نمودن شدید حملات تروریستی و انفجارهای اخیر، از طالبان خواسته که از جنگ نامشروع شان بر ضد مردم افغانستان و آسیب رسانیدن به تاسیسات عام المنفعه دست بردارند و خواست مردم، حکومت و جامعه بین المللی را برای آتش بس دایمی و صلح پایدار، بپذیرند.

رییس جمهوری افغانستان گفته است که «حملات تروریستی به اهداف و تاسیسات ملکی، روند جاری صلح، فرصت‎ها و امید مردم را آسیب می‌رساند».

اشرف غنی همچنین با قربانیان امروز کابل همدردی کرده و به نهادهای مربوطه بخاطر رسیدگی به خانواده های قربانیان و شناسایی عاملان رویداد، هدایات لازم صادر کرد.

حامد کرزی؛ رییس‌جمهوری پیشین افغانستان و عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در اعلامیه‌های جداگانه انفجار امروز کابل را محکوم کردند.

کرزی از افزایش خشونت‌ها در کشور ابراز نگرانی کرده و از طرف‌های درگیر خواسته که روند صلح را تسریع کنند.

عبدالله، رئیس شواری عالی مصالحه ملی افغانستان نیز با انتشار بیانیه ای نگاشته است؛ با تأسف امروز (یک‌شنبه ۳۰ قوس) در یک حملۀ تروریستی در مربوطات حوزۀ پنجم امنیتی شهر کابل، شماری از غیرنظامیان جان باخته و شماری دیگر شامل خان محمد وردک عضو مجلس نمایندگان زخم برداشته‌اند. این حملۀ بزدلانۀ تروریستی را با کلمات شدید محکوم می‌کنیم.

افزایش حملات تروریستی با استفاده از ماین‌های کنار جاده‌یی و حملات انتحاری و انفجاری که قربانیان اصلی آن غیرنظامیان شامل کودکان و زنان هستند، جنایت جنگی، ضد بشری و عملی نابخشودنی است. عاملان چنین حملات کور و ظالمانه، دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان هستند.

به قربانیان رویداد تروریستی امروز در کابل بهشت برین می‌طلبیم و با خانواده‌ها و بستگان‌شان، ابراز همدردی و غم‌شریکی می‌کنیم.

همچنین «میر رحمان رحمانی» رئیس مجلس نمایندگان افغانستان نیز در بیانیه ای حمله با خودروی بمب گذاری شده به کاروان «خان محمد وردک» عضو مجلس نمایندگان این کشور را به شدت محکوم کرد و گفت: این بار تروریست ها، نماینده مردم کابل در مجلس را هدف حمله قرار دادند.

صبح امروز در مربوطات حوزه پنجم امنیتی شهر کابل، کاروان موترهای خان ‌محمد وردک؛ عضو مجلس نمایندگان هدف انفجار قرار گرفت.

مسعود اندرابی؛ وزیر امور داخله افغانستان در جریان بازدید از محل رویداد گفت که این انفجار ناشی از موتر بمب‌گذاری شده بوده است.

به گفته او، در این رویداد تاکنون ۹ تن جان باخته و ۲۰ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

مسئولیت انفجار کابل را تا این لحظه کسی و یا گروهی به عهده نگرفته است.

انفجار ننگرهار

قبل از ظهر امروز شهر جلال‌آباد؛ مرکز ننگرهار نیز گواه یک انفجار بود.

سخنگوی والی ننگرهار اعلام کرد که ماین مغناطیسی، یک رنجر پولیس را هدف قرار داده که در نتیجه آن دو پولیس جان باخته‌اند.

به گفته او، این انفجار در ساحه حوزه اول شهر جلال‌آباد رخ داده و دو پولیس دیگر نیز در این رویداد زخمی شدند.

انفجار هلمند

افزون بر کابل و ننگرهار، صبح امروز انفجار موتر بمب‌گذاری شده در ولسوالی ناوه هلمند آرمش ساکنان این ولایت برهم زد.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، یک مهاجم انتحاری در ولسوالی ناوه هلمند که قصد داشت با موتر بمب‌گذاری‌شده بر یک پایگاه‌ ارتش حمله کند، قبل از رسیدن به هدف از پا درآمد.

به گفته وزارت دفاع افغانستان، نیروهای ارتش پیش از رسیدن این موتر به این پایگاه، آن را شناسایی و هدف قرار داده‌اند.

در این انفجار دو تن از نیروهای ارتش زخمی شده‌اند.

انفجار ماین در بدخشان

همچنین انفجار بمب‌ کنارجاده‌ای در ولسوالی بهارک بدخشان سه پولیس را زخمی کرده‌است.

ثناءالله روحانی؛ سخنگوی فرماندهی پولیس بدخشان اعلام کرد که این انفجار صبح امروز در مسیر ولسوالی بهارک- فیض‌آّباد رخ داده است.

مسئولیت انفجارهای ننگرهار، هلمند و بدخشان را نیز کسی و یا گروهی به عهده نگرفته است؛ اما پیش از این طالبان مسئول ترور نیروهای امنیتی و انفجار موترهای بمب‌گذاری شده معرفی می‌شدند. جنگجویان طالبان تاکنون در این زمینه واکنش نشان نداده‌اند.

انفجارهای امروز در حالی انجام شده که مذاکرات صلح میان طالبان و دولت متوقف است.

در همین حال، زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان از دو طرف خواسته که هرچه زودتر به یک توافق سیاسی دست یابند.

خلیلزاد نیز خواستار تامین آتش‌بس شده است.

او سطح خشونت در افغانستان را محکوم کرده و گفته هدف کسانی که وحشت و خون‌ریزی می‌آفرینند، «ایجاد نفاق و استفاده از خشونت برای تضعیف افغان‌هایی است که به صلح، ختم دایمی خشونت، و یک افغانستان مرفه متعهد اند». خلیلزاد تاکید کرده که «این دشمن باید رد شود».

خلیلزاد در توییترش نوشته که «در موجودیت توافق‌نامه ایالات متحده – طالبان، اعلامیه مشترک ایالات متحده – افغانستان، حمایت گسترده بین‌المللی از صلح و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، جنگ و کشتن بین‌الافغانی مشروعیت‌اش را  از دست داده‌است».

او تاکید کرده که دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان باید به خواسته‌های مردم‌شان احترام بگزارند و هرچه زودتر به یک توافق سیاسی برسند.

کلیدواژه