جدی 01, 1399 17:32 Asia/Kabul
  • دیدار عبدالله عبدالله با وزیر امور خارجه تاجیکستان
    دیدار عبدالله عبدالله با وزیر امور خارجه تاجیکستان

در دیدار وزیر امور خارجه تاجیکستان و رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان موضوع همکاری های دو کشور و تامین صلح و ثبات در افغانستان مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در جریان این دیدار پیرامون اوضاع منطقه و از جمله افغانستان، روند مذاکرات بین الافغانی، روابط بین تاجیکستان و افغانستان در زمینه های مختلف بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

خاطرنشان شد که همکاری، روابط دوستانه و مشارکت بین دو کشور همجوار و همزبان باعث شده است تا «دوشنبه» و «کابل» در موضوعات بین المللی و منطقه ای موضع مشترک یا نزدیک داشته باشند.

 طرفین همچنین مسائل مربوط به مبارزه مشترک علیه تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر را از زمینه های مهم همکاری بین دو کشور عنوان کردند.

دو طرف در بخش دیگری از این دیدار، برای پیروزی بر پیامدهای بیماری همه گیر کرونا بر افزایش همکاری و مشارکت بین دو کشور تاکید کردند.

مهرالدین گفت: تاجیکستان از تلاش های دولت افغانستان در زمینه تامین امنیت و صلح و ثبات در این کشور حمایت و در این راستا، از روند مذاکرات صلح بین الافغانی در دوحه استقبال می کند و امیدوار است که مذاکرات صلح بین الافغانی زمینه محکمی را برای استقرار صلح و آرامش در این کشور رنج دیده، ایجاد کند.

وی ادامه داد: تاجیکستان به خوبی از نقش مهم افغانستان در تامین امنیت در سراسر منطقه آسیای مرکزی آگاه است و همیشه از ابتکارات سازنده جامعه جهانی برای تامین صلح و ثبات و بازسازی اقتصادی و اجتماعی این کشور حمایت می‌کند.

دو طرف عنوان کردند: امروزه جهان شاهد درگیری های خونین در کشورها و مناطق مختلف، افزایش گروه های تروریستی و افراطی، تشدید رقابت های ژیوپلیتیکی و ژئواستراتژیک می باشد.

مهرالدین و عبدالله با بیان اینکه بدون شک این پدیده ها می توانند تهدید جدی برای وضعیت کنونی و آینده کشورهای منطقه باشند، بر ضرورت اتخاذ تدابیر مشترک برای از بین بردن پایگاه های تروریست ها و گروه های سازمان یافته قاچاق مواد مخدر تاکید کردند.

طی این دیدار دو طرف همچنین به همکاری موفقیت آمیز تاجیکستان و افغانستان در چارچوب سازمان های بین المللی و منطقه ای از قبیل سازمان ملل متحد، سازمان همکاری های شانگهای، سازمان همکاری اسلامی و غیره اشاره کردند.

وزیر امور خارجه تاجیکستان و رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در پایان این ملاقات از افزایش روابط سیاسی بین دو کشور اظهار رضایت کردند.

کلیدواژه