تفسیر طالبان از توافق با آمریکا کشتار بیشتر مردم افغانستان است
(last modified 1399-10-02T08:23:17+00:00 )
جدی 02, 1399 12:53 Asia/Kabul
  • صالح: تفسیر طالبان از توافق با آمریکا کشتار بیشتر مردم افغانستان است
    صالح: تفسیر طالبان از توافق با آمریکا کشتار بیشتر مردم افغانستان است

معاون اول رئیس جمهور افغانستان با اشاره به افزایش میزان انفجارها در شهر کابل گفت: تفسیر طالبان از توافق با آمریکا افزایش کشتار در شهرهای بزرگ برای گرفتن امتیاز در مذاکرات است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری به نقل از فارس، «امرالله صالح» معاون اول ریاست جمهوری امروز(سه شنبه) گفت: هرگاه انفجاری در مساجد صورت میگرد، طالبان از پذیریش مسئولیت آن سرباز می زند، اما انفجار روز گذشته در پغمان آنان را رسوا کرده است.

صالح افزود: دو نفر به اسم‌های «عاشق الله» فرزند علم خان– «دادالله» فرزند کریم که از اعضای طالبان هستند، روز گذشته قبل از ورود به مسجدی در پغمان مواد همراه خود را منفجر کرده و بر همگان مشخص شد که این انفجار از سوی طالبان انجام شده است.

وی به انفجار روز گذشته کابل نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه دیروز کابل شاهد یک حادثه انفجار مرگبار دیگر بود که باعث زخمی شدن دو نظامی شد.

معاون اول اشرف غنی ادامه داد که این سوال در نزد مردم شکل گرفته است که چرا با این همه دستگیری و تلاش نیروهای امنیتی هنوز انفجارها ادامه دارد. به گفته وی، تعبیر و تفسیر طالبان از توافق با آمریکا در دوحه این است برای گرفتن امتیاز بیشتر نیاز به کشتار بیشتری است و در این خصوص تاکتیک آنها ساخت هسته های کوچک سه نفری یا پنچ نفری است.

صالح که مسئول تامین امنیت کابل به وی واگذار شده در پایان گزارش روزانه خود گفت: پس از توافقنامه آمریکا و طالبان این گروه 500 نفر را در وزیرستان برای بمب گذاری در هسته های کوچک تعلیم داده و به شهرهای بزرگ برای کشتار فرستاده است. 

دانش: تروریست‌ها روند تازه‌ای را برای سرکوب رسانه‌ها و آزادی بیان آغاز کرده‌اند

 

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان و رئیس کمیته مشترک رسانه‌ها و حکومت نیز، در واکنش به ترور رحمت الله نیکزاد، خبرنگار الجزیره در غزنی گفت که خبرنگاران با مشکلات جدی امنیتی مواجه هستند.

دانش اظهار داشت: رحمت الله نیکزاد، رئیس اتحادیه ژورنالیستان ولایت غزنی و خبرنگار شبکه خبری الجزیره امروز قربانی جهل و قساوت کسانی شد که دشمنی با مردم و ارزش های انسانی را در سرلوحه کاری خویش قرار داده اند و در این راستا از هیچ جنایتی دریغ نمی ورزند.

به گفته وی، هدف قرار دادن خبرنگاران و رسانه‌ها به عنوان نمادهای روشن آزادی بیان و سنگرهای آگاهی و بیداری اگرچه موضوع تازه ای نیست، ولی به نظر می رسد تروریست‌ها روند تازه‌ای را برای سرکوب رسانه‌ها و آزادی بیان آغاز کرده‌اند و به همین خاطر در چند روز گذشته چند تن از خبرنگاران مشهور قربانی اهداف شیطانی این گروه‌ها گردیده‌اند.

دانش افزود: دولت افغانستان طی پنج سال گذشته اقدامات بی‌سابقه‌ای را در راستای جلوگیری از خشونت علیه خبرنگاران و رسانه ها انجام داده است، اما متاسفانه علیرغم دستاوردهای بزرگ در این زمینه باید اذعان کنیم که هنوز مشکلات جدی برای خبرنگاران در سطح کشور وجود دارد.

وی یادآور شد: امیدوارم که نهادهای امنیتی در چارچوب مقرره کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها در سطح کشور به تامین امنیت رسانه ها و خبرنگاران تلاش بیشتری کنند.

دانش بیان داشت: «ما قضایای اخیر را در آینده نزدیک در جلسه کمتیه مشترک تحت بررسی قرار داده و تصمیم های لازم را اتخاذ خواهیم کرد و آخرین پیشرفت ها در قضایای قتل خبرنگاران طی هفته های اخیر را برای مردم افغانستان و رسانه ها گزارش خواهیم داد.»

 

این در حالی است که در روزهای اخیر، انفجارها در شهر کابل افزایش یافته است.

دو روز پیش نیز خودروی حامل خان‌محمد وردک، عضو مجلس نمایند‌گان افغانستان هدف قرار گرفت که در نتیجه آن 9 تن کشته و نزدیک به ۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

کلیدواژه