اتمر: زمینه برای بحث علمای کشورهای اسلامی در مورد برقراری صلح افغانستان فراهم شود
(last modified 1399-10-02T15:01:30+00:00 )
جدی 02, 1399 19:31 Asia/Kabul
  • اتمر: زمینه برای بحث علمای کشورهای اسلامی در مورد برقراری صلح افغانستان فراهم شود
    اتمر: زمینه برای بحث علمای کشورهای اسلامی در مورد برقراری صلح افغانستان فراهم شود

وزیر امور خارجه افغانستان می گوید که سفرای افغانستان در کشورهای اسلامی باید زمینه را برای راه اندازی بحث‌های علمی و مذهبی میان علمای این کشورها و عالمان دینی افغانستان پیرامونِ حمایت از برقراری صلح و آرامش در کشور فراهم کنند.

به گزارش رادیودری، حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان شب گذشته (دوشنبه) در گفتگوی ویدیویی با سفرای افغانستان در کشورهای اسلامی در مورد روند صلح افغانستان گفتگو کرد.

وزارت خارجه افغانستان در خبرنامه ای گفته که در این نشست، اتمر به سفیران افغانستان در کشورهای اسلامی هدایت داد تا زمینۀ راه اندازی بحث‌های علمی و مذهبی میان علمای کشورهای میزبان و عالمان دینی افغانستان پیرامونِ حمایت از برقراری صلح و آرامش در کشور را فراهم کنند.

وزیر امور خارجه افغانستان با تأکید بر نقش فعال زنان در موفقیت‌آمیزساختن مذاکرات صلح وآشتی ملی، خواستار مشارکت زنان در فرآیند صلح گردیده و از خانم‌هایی که عضویت پارلمان افغانستان را دارند، تقاضا کرد تا با همتایان خویش در کشورهای اسلامی و جامعۀ بین المللی، تماس گرفته و برای کسب حمایت آنان از ناجایزبودن جنگ و خشونت‌ها در افغانستان، تلاش‌های لازم را به خرج دهند.

اتمر خاطرنشان ساخت که با به‌دست‌آوردن فتواهای علمای جهان اسلام مبنی بر تحریم جنگ و خشونت، می‌توان به طالبان این نکته را تفهیم کرد که جنگ آنان در افغانستان هیچ‌گونه مبنای شرعی وقانونی نداشته و از ادامۀ آن، بایست خودداری به‌عمل آید. 

وزیر امور خارجه افغانستان همچنان به سفرای کشور در خارج هدایت داد تا زمینۀ سفر علمای کشورهای مربوط را به افغانستان و یا رفتن آنان به قطر و یا رفتن عالمان دینی افغانستان به آن‌کشورها را با بذل مساعی لازم، مساعد سازند.

کلیدواژه