جدی 10, 1399 12:20 Asia/Kabul
  • علمای افغانستان خواستار صلح بدون دخالت کشورهای خارجی شدند
    علمای افغانستان خواستار صلح بدون دخالت کشورهای خارجی شدند

شورای عالمای حوزه غرب افغانستان با نزدیک شدن به آغاز دور دوم مذاکرات میان حکومت و طالبان در یک نشستی بزرگ در هرات از طرفین گفتگو کننده خواستار مطرح کردن آتش بس و قطع کردن دست کفار در صلح شدند.

به گزارش رادیودری، «مولوی خداداد صالح» رئیس شورای علمای حوزه غرب افغانستان در نشست بزرگ عالمان دینی در هرات با اشاره به دور نخست مذاکرات صلح گفت: بهتر است تا این صلح تنها میان افغانها باشد و از دخالت کفار و کشورهای دیگر در این روند مهم جلوگیری شود.

وی بیان داشت: دین مبین اسلام به تقوا و صلح امر می‌کند و در صورت به میان امدن جنگ یا منازعه خداوند دستور میدهد تا به دستورات دینی و عالمان رجوع کنید که منازعات و جنگ ها تنها با صبر و بردباری و گذشت حل شده است.

صالح  افزود: تنها 6 روز مانده تا به اغاز دور دوم مذاکرات میان حکومت و طالبان و از طرفهای گفتگو کننده میخواهیم تا در این دور مانند دور گذشته از دخالت های کشورهای خارجی استفاده نکنند و صلح سفارشی را رقم نزنند بلکه باید در کنار هم با صبر و گذشت و مهمتر از همه با اتش بس ، صلحی را ایجاد کنند که تمام اقوام، مذاهب با حفظ حقوق و عزت انها در ان حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: شورای علمای دینی حوزه غرب افغانستان به صورت مستقل و بدون هیچ وابستگی به گروهی اعلام میکند که صلح باید اجرا شود و دیگر وقت ان رسیده است که جنگ های چند دهه متوقف شود زیرا جنگ کنونی معنایی ندارد و ناروا است.

ازسوی دیگر عبدالخالق حقانی رئیس اداره حج و اوقاف هرات در این مورد گفت: اگر جنگ در افغانستان راه حلی برتمام کارها بود که افغانستان تاحال پیشرفت داشت و خانواده های زیادی داغدار فرزندان خود نمی‌بودند.

وی تاکید کرد: پس جنگ باید متوقف شود و عالمان دینی در کنار هم از مذاکرات صلح افغانستان حمایت کنند و طرفهای گفتگو کننده باید مطابق به دستورات دین اسلام عمل کرده و به دور از دخالت های کشورهای خارجی صلح افغانی و دائمی را رقم بزنند.

سید وحیدزاهد قتالی والی هرات همچنین با اشاره به اینکه خواست علما و قطعنامه انها را با رئیس جمهور و هیئت های گفتگو کننده مذاکرات صلح در میان میگذارد گفت: حکومت از اغاز مذاکرات تاحال از خود انعطاف های زیادی نشان داده است تا این روند گفتگو ها به نتیجه برسد و صلح دائمی به میان آید.

وی از گروه طالبان خواست تا با استفاده از ارشادات عالمان دینی در افغانستان دست از جنگ کشیده و به روند صلح در افغانستان بپیوندند.

کلیدواژه