ادعای دولت ترامپ درباره نقش چین در حمله به نظامیان آمریکایی در افغانستان
(last modified Thu, 31 Dec 2020 07:06:56 GMT )
جدی 11, 1399 11:36 Asia/Kabul
  • ادعای دولت ترامپ درباره نقش چین در حمله به نظامیان آمریکایی در افغانستان
    ادعای دولت ترامپ درباره نقش چین در حمله به نظامیان آمریکایی در افغانستان

دو مقام دولتی ارشد آمریکا از اتهام‌زنی کاخ سفید به دولت چین درخصوص حمایت مالی از حمله شبه‌نظامیان در افغانستان به نظامیان آمریکایی خبر دادند.

به گزارش رادیودری، وبگاه «آکسیوس» بامداد پنجشنبه به نقل از دو مقام ارشد دولتی آمریکا نوشت، دونالد ترامپ رییس جمهوری فعلی این کشور در اوایل ماه جاری میلادی اطلاعاتی را درباره اینکه چین به دنبال حمایت مالی از بازیگران غیر دولتی برای حمله به نظامیان آمریکایی در افغانستان بوده را دریافت کرده است.

این مقامات می‌گویند، اطلاعاتی که قرار است از طبقه‌بندی خارج شوند، در تاریخ هفدهم دسامبر/27قوس توسط «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به ترامپ گزارش داده شده بود.

براساس گزارش این وبگاه، مسئولان آمریکایی در دستگاه‌های مختلف در تلاش هستند تا گزارش‌های اطلاعاتی اولیه را ارزیابی و تایید کنند.

به نوشته آکسیوس، زمان ارائه مشوق‌های مالی توسط چین در اظهارات این منابع مشخص نیست اما آنها گفتند که این اتفاق بعد از توافق آمریکا با طالبان در اواخر فوریه ۲۰۲۰ رخ داده است. 

بر اساس این گزارش، افشای این اطلاعات تایید نشده، ۲۱ روز پیش از پایان ریاست‌جمهوری ترامپ در آمریکا و البته چند ماه بعد از اتهام‌زنی رسانه‌ای مشابه به روسیه درباره تشویق طالبان به حمله علیه نظامیان آمریکایی در افغانستان، انجام شده است.

سفارت چین در واشنگتن از اظهار نظر در این باره امتناع کرده و مشخص نیست اعضای کنگره یا تیم انتقال قدرت «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در این باره گزارشی دریافت کرده باشند.

کلیدواژه