پشت پرده کاهش نظامیان امریکا در افغانستان
(last modified 1399-10-27T14:41:52+00:00 )
جدی 27, 1399 19:11 Asia/Kabul
  • 
پشت پرده کاهش نظامیان امریکا در افغانستان
    پشت پرده کاهش نظامیان امریکا در افغانستان

ارتش آمریکا دیروز (جمعه) اعلام کرد، شمار نظامیان این کشور در افغانستان و با وجود مخالفت کنگره به رقم 2500 نفر کاهش یافته است.

کریستوفر میلر سرپرست دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، شمار  نظامیان آمریکایی در افغانستان طبق فرمان اجرایی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به 2500 نفر کاهش یافته است که این رقم کمترین تعداد نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان از سال 2001 تاکنون به شمار می‌رود.

تصمیم دولت ترامپ برای کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان در حالی است که به گفته «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا ، سطح تهدیدات علیه نیروهای آمریکایی پس از توافق صلح با گروه طالبان کاهش یافته است و واشنگتن در رابطه با روند صلح افغانستان در مسیر درستی در حال حرکت است.

البته افزون بر وزیر خارجه امریکا ،گروه طالبان نیز  ضمن استقبال از کاهش نظامیان آمریکایی این اقدام را گامی مهم در اجرای توافقنامه دوحه عنوان کرده است.

درباره تصمیم دولت آمریکا برای کاهش نظامیان این کشور در افغانستان می توان به چند نکته اشاره کرد :

اولین نکته اینکه ، کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان به دستور ترامپ صورت گرفته است ترامپی که باید اول بهمن ماه کاخ سفید را برای ورود جو بایدن ترک کند . طبیعی است که با ورود بایدن به کاخ سفید ،سیاست خارجی  واشنگتن درقبال موضوع های مختلف می تواند دستخوش تغییر شود و موضوع افغانستان نیز خارج از این مقوله نیست .

نکته دوم اینکه ،خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و عراق  مطالبه ای است مردم این دوکشور به دلیل اقدامات بی شمار  نظامیان امریکایی ها در این دو کشور به دنبال اخراج انها بودند .

البته خود امریکایی ها هم بی میل نبودند با توجه  به حضور دو دهه نظامیان این کشور در افغانستان و افزایش انتقادها از ادامه حضور انها در این کشور ، به دنبال کاهش نظامیان این کشور در افغانستان  باشند . البته در این میان  برخی از نزدیکان و مشاوران ارشد ترامپ برای دخالت در استراتژی جدید پنتاگون در افغانستان تلاش می‌کنند تا نظامیان دو شرکت امنیتی خصوصی را با نظامیان آمریکایی در این کشور جایگزین کنند.

نکته بعدی دراین باره اینکه ،  به گفته رسانه های غربی ،خروج نظامیان امریکا از افغانستان ، علاوه بر شکاف میان  تیم سیاسی و نظامی  دولت امریکا ، باعث دلخوری مقامات ناتو نیز شده است . در واقع  شماری از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانیتک شمالی (ناتو) مخالفت خویش را با خروج بدون هماهنگی نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرده‌اند و دبیرکل این سازمان نیز تصریح کرده است که نیروهای ناتو تا زمانی که نیاز باشد به حضور در افغانستان ادامه می‌دهند.

 نکته چهارم اینکه ، رسانه های آمریکایی کاهش نظامیان این کشور از افغانستان را در استای  مفاد توافقنامه آمریکا و طالبان ارزیابی می کنند .

براساس توافق آمریکا و طالبان که در دوحه قطر به امضا رسیده، در صورت پیشرفت در مذاکرات بین‌الافغانی و فراهم شدن زمینه صلح در افغانستان ، تا ماه می سال 2021 باید تمام نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند.

ارایه این تحلیل در شرایطی است که دور دوم مذاکرات صلح افغانستان حدود یک هفته است که دوحه قطر آغاز شده است و گمانه زنی هایی درباره توقف مذاکرات در رسانه های منطقه مخابره شده است  که همگی انها دلالت بر ایستا بودن مذاکرات  صلح افغانستان دارد.

نکته بعدی اینکه ، صرف نظر از امید وتردیدهایی که درباراه مذاکرات صلح افغانستان  در دوحه قطر مطرح است ،در ماههای اخیر علاوه بر گسترش فعالیتهای   نظامی طالبان در افغانستان ، خشونتها و ترورهای هدفمند هم در این کشور افزایش یافته است .

هرچند طالبان مدعی است که این گروه نقشی دراین ترورها و خشونت ها ندارد اما همه کشته های این ناآرامی ها مردم عادی و  نیروهای سیاسی فعال افغانستان هستند و مهمتر اینکه در این مدت به اصطلاح خون از بینی یک نفر هم  از نیروهای خارجی  در افغانستان ریخته نشده است و نکته آخر اینکه ، کاهش نظامیان آمریکایی از افغانستان شاید اخرین دستوری باشد که ترامپ پیش از ترک کاخ سفید در حوزه سیاست خارجی انرا صادر کرده است .

صرف نظر از اینکه ترامپ با چه هدفی دستور کاهش نظامیان امریکایی را از افغانستان صادرکرده است ، این تصمیم برغم مخالفت کنگره امریکا صورت گرفته است .افزون بر کنگره این موضع باعث اختلاف بین تیم سیاسی و نظامی امریکا نیز شد ه است .

البته به این مخالفتها باید سازمان ناتو را نیز اضافه کرد که انها معتقد ند که ترامپ بدون هماهنگی با این سازمان دستور تعدیل نظامیان امریکارا درافغانستان صادر کرده است .البته رسانه های امریکایی در تحلیل تعدیل نیروهای امریکایی معتقدند که این کاهش نیرو  براساس توافقنامه آمریکا و طالبان که 10 اسفند سال 1398 در قطر به امضا رسید ه صورت گرفته است .

اکنون این پرسش مطرح است که با کاهش نظامیان آمریکا در افغانستان ،چه تضمینی وجود دارد که این خشونتها درافغانستان تشدید نشود ؟درپاسخ به این پرسش ، برخی کارشناسان افغانستانی براین باوند که گروه طالبان از دو راه "خشونت و مذاکراه" برای رسیدن به قدرت استفاده می کند.«ابراهیم باهیس» عضو شبکه تحلیلگران افغانستان در این باره می گوید:  " هدف طالبان رسیدن به قدرت و داشتن نوع خاصی از نظام دولتی است، دستیابی به این هدف از طریق مذاکره و یا جنگ هر کدام هزینه‌های خود را دارد که آن‌ها مایل به پرداخت آن هستند.  در واقع طالبان بطور همزمان دو مسیر مذاکره و خشونت را دنبال می‌کند."

در مجموع باید گفت که اگر اول بهمن ماه  اتفاق خاصی در انتقال قدرت در امریکا  روی ندهد ، ترامپ قدرت را به بایدن واگذار می کند .با روی روی کار امدن بایدن در کاخ سفید ، کابینه رئیس جمهور جدید امریکا درباره مسائل پیش روی سیاست خارجی این کشور  از جمله مذاکرات صلح افغانستان تصمیم خواهند گرفت.

 انچه مسلم است اینکه تاکنون مشخص نیست که دولت بایدن چه تصمیمی در این خصوص خواهد گرفت. البته  بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا  در مبارزات انتخاباتی امریکا ، بر ماندن شمار اندکی از نظامیان این کشور برای اطمینان از عدم حمله القاعده یا سایر گروه های تروریستی به آمریکا تاکید ه است. البته «آنتونی بلینکن» گزینه بایدن برای تصدی وزارت خارجه آمریکا نیز اخیراً برخلاف توافقنامه قطر تاکید کرده که مایل است برای «جلوگیری از تجدید حیات تروریسم» و دفاع از «منافع و امنیت ملی آمریکا» شماری از نظامیان را در افغانستان حفظ کند. این در حالی است که  پیش از این طالبان به صراحت اعلام کرده‌ که این باعث می‌شود که کل توافقنامه لغو شود.

کلیدواژه