دلو 11, 1399 15:44 Asia/Kabul
  • واکنش‌ها به درگیری پلیس با معترضان در وردک افغانستان
    واکنش‌ها به درگیری پلیس با معترضان در وردک افغانستان

درگیری خونین نیرو‌های پلیس با معترضان در شهرستان «بهسود» استان وردک، واکنش‌های گسترده شخصیت‌ها و احزاب سیاسی افغانستان را به همراه داشت.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، درگیری خونین نیرو‌های پلیس با معترضان در شهرستان «بهسود» ولایت وردک، واکنش‌های گسترده شخصیت‌ها و احزاب سیاسی افغانستان را به همراه داشت.

«صادق مدبر» رئیس شورای رهبری حزب انسجام ملی افغانستان امروز در پیامی اعلام کرد: در شرایطی که حفظ امنیت و ثبات یک اولویت جدی است و مردم مناطق مرکزی افغانستان به ویژه بهسود، از حامیان اصلی استحکام نظام و استقرار ثبات در این کشور هستند، درگیری با این مردم آب انداختن به آسیاب دشمن است.

مدبر از دولت افغانستان خواسته است با توجه به اینکه در شهرستان بهسود تهدید طالبان وجود ندارد، نظامیان افغان از این منطقه خارج شوند از تحریک بیشتر جلوگیری شود.«سرور دانش» معاون دوم رییس جمهور افغانستان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت افغانستان برای بررسی این درگیری هیئت ویژه‌ای به محل اعزام می‌کند.

وی ضمن ابراز تاسف از کشته و زخمی شدن چندین نفر در این درگیری از اهالی محل خواستار خویشتنداری شده است.«اسدالله سعادتی» معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در واکنش به درگیری بهسود در پیامی اعلام کرد: جنگ علیه مردم را بس کنید، شعار می‌دهید که اولویت ما آتش بس با طالبان است، بسیار خوب قبول داریم، اما چرا بر روی مردم آتش افروزی می‌کنید؟«مراد علی مراد» ژنرال بازنشسته ارتش افغانستان که یکی از چهره‌های سیاسی این کشور است هم در پیامی اعلام کرد: تیراندازی به سوی مردم که برای دادخواهی تجمع کرده بودند محکوم است.

«ذوالفقار امید» رییس حزب «کار و توسعه» افغانستان نیز در پیامی گفت: تجمع مسالمت آمیز از حقوق مردم افغانستان است و به رگبار بستن بزرگان و متنفذین منطقه در بهسود توسط نیرو‌های دولتی محکوم است.حزب وحدت اسلامی نوین افغانستان به ریاست «عباس ابراهیم زاده» نیز با ابراز تاسف از کشته و زخمی شدن شماری از افراد در درگیری پلیس با معترضان، این اقدام را آب انداختن به آسیاب دشمن دانست.

از تلفات این درگیری که روز گذشته به وقوع پیوست گزارش‌های ضد و نقیض منتشر شده است، وزارت کشورافغانستان شمار کشته‌ها را نه نفر و تعداد مجروحان را سیزده نفر اعلام کرد، اما منابع مردمی گفته اند شمار تلفات و مجروحان بیشتر از این آمار است.از سوی دیگر درگیری پلیس با معترضان و کشته و زخمی شدن مردم محل، واکنش‌های تند و گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی نیز به همراه داشت و کاربران از این اقدام نیرو‌های پلیس انتقاد می‌کنند.

کلیدواژه