دلو 13, 1399 15:58 Asia/Kabul
  • حمایت قاطع نهادهای مدنی هرات از نظام جمهوریت
    حمایت قاطع نهادهای مدنی هرات از نظام جمهوریت

نهادهای مدنی هرات طی یک گردهمایی در واکنش به سخنان رئیس تیم مذاکره‌کننده طالبان مبنی بر ایجاد حکومت موقت ،حمایت خود را از نظام جمهوریت و حفظ دست آوردهای دو دهه اخیر اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، نهادهای مدنی هرات از طالبان خواستند که اگر اراده واقعی به صلح دارند باید گفتگوهای صلح را در داخل افغانستان و زیر چتر نظام جمهوریت ادامه دهند.

امید ناب فعال مدنی می‌گوید: صلح با عزت و همه شمول زمانی معنی می‌دهد که در آن نظام جمهوریت، قانون اساسی و ساختارهای دو دهه اخیر که به قیمت خون هزاران تن از شهروندان کشور به دست آمده است تماماً حفظ گردد.

دکتر محمد زلمی پوپل یک تن دیگر از فعالین مدنی و اشتراک‌کننده برنامه می‌گوید: نظام فعلی به بهای گزاف به دست آمده و تغییر نظام در شرایط کنونی به نفع ملت نبوده و این خواست به دستور کشورهای بیگانه از سوی طالبان مطرح گردیده است‌.

اشتراک‌ کننده‌های برنامه از طالبان خواستند تا به خواست و اراده جمعی مردم احترام گذاشته و تمامی گفت و گوهای صلح را بر پایه جمهوریت، قانون اساسی و حفظ دست ‌آوردهای دو دهه اخیر به پیش ببرند.

آنان تغییر نظام را باعث فروپاشی ساختارها و شروع جنگ داخلی در کشور دانسته و از طالبان خواستند تا به عنوان افغان با روحیه همدیگرپذیری به جنگ و خشونت در کشور پایان داده و صلح واقعی را در داخل مرزهای کشور و با گفتگو و تفاهم در بین خود جست وجو کنند.

کلیدواژه