دلو 15, 1399 16:28 Asia/Kabul
  • کتابخانه افغانستان تاسیس می‌شود
    کتابخانه افغانستان تاسیس می‌شود

مدیرعامل انتشارات هرمس گفت: امروز ما بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب درباره افغانستان داریم و درصدد هستیم یک کتابخانه از این عناوین راه‌اندازی کنیم.​

به گزارش رادیو دری به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی ولایت تهران؛ نخستین جلسه از کارگاه «طراحی خدمات ویژه هموطنان افغانستانی عضو کتابخانه‌های عمومی» عصر سه‌شنبه ۱۴ دلو با حضور  امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش  و فناوری اطلاعات نهاد، مهدی توکلیان مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد، محمدهادی ناصری طاهری، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی ولایت تهران، محمد کاظم کاظمی شاعر، سرور رجایی شاعر و نویسنده، محمدابراهیم شریعتی ناشر و حمید بوالی فعال رسانه‌ای و با حضور مجازی کتابداران منتخب و مربیان کارگاه از ۵ ولایت تهران، سمنان، قم، یزد و خراسان رضوی در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

امین متولیان در این نشست گفت: در سال ۱۳۹۶ طرح پژوهشی بررسی مولفه‌های مدیریت بازدهی و ریسک در خدمات کتابخانه های عمومی ایران با همکاری دانشگاه تهران در نهاد آغاز شد که این کارگاه‌ها در واقع کنش‌های مکمل آن طرح هستند. ریشه خدمت در مسائل واقعی کاربر است که در قالب طرزفکر همدلانه با آنها می‌توان به آن نزدیک شد. دوستان پیشنهاد کردند که با توجه به غفلت‌هایی که در عرصه تعامل و خدمت‌رسانی فرهنگی به جامعه عزیز مهاجران انجام شده، هموطنان افغانستانی عضو کتابخانه‌های عمومی در اولویت این کارگاه‌ها قرار گیرند تا با روش‌ها و ابزارهای پیش‌بینی شده به طراحی بسته خدمتی درخوری برسیم.

مهدی حسینی معاون مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها در ادامه گفت: در سال ۱۹۹۰ به دلیل وقوع جنگ در عراق و افغانستان جمعیت مهاجران کشور افزایش یافت، اما روند مهاجرت به کشور از سال ۲۰۰۴ به ثبات نسبی رسید. در ساختار جمعیتی مهاجران مشاهده می‌کنیم که حدود ۶۷ درصد زیر ۲۹ سال سن دارند و ۸۰ درصد این جمعیت در مناطق شهری سکونت دارند. بر این اساس مخاطب بالقوه قابل توجهی را می‌توان در این جمعیت شناسایی کرد. با وجود بیش از ۱۳۰ هزار عضو از جمعیت مهاجران در کتابخانه‌های عمومی کشور، فقط ۲۶ هزار نفر از این جمعیت به عنوان عضو فعال شناخته می‌شوند.

سعید مجیدی رئیس اداره ترویج کتاب و کتابخوانی نیز با برجسته خواندن مقوله فرهنگ در ارتباط با جامعه مهاجران کشور گفت: مقوله فرهنگ را باید از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی دانست و از این منظر نگاه به فرهنگ بایسته هایی دارد. واضح است که گستره صدور انقلاب زمانی محقق خواهد شد که عناصری از قبیل زبان و ملیت درنوردیده شود و زبان و دین و آداب مشترک سبب تقویت بنیه‌های این حرکت می‌شود. نهاد کتابخانه‌ها از ارکان توسعه فرهنگی محسوب می‌شود و می‌تواند نقش تعیین‌کننده در تعاملات فرهنگی کشور و جامعه مهاجران ایفا کند و در این میان توجه ویژه به قومیت‌ها، به ویژه تعامل با جامعه افغان که ریشه در زبان و دین مشترک دارد، بسیار اهمیت دارد.

تهدیدها و فرصت‌های مهاجر افغان

محمد ابراهیم شریعتی مدیر انتشارات عرفان در ادامه با بیان اینکه در گذشته شاهد تعاملات فرهنگی قابل توجهی در این حوزه بوده‌ایم، گفت: جامعه مهاجران افغانستانی پیش از هر چیز از مشکل اقامتی در ایران رنج می‌برند و همین امر، تعاملات فرهنگی شایسته و مطلوب را تا اندازه زیادی دچار اختلال کرده است. تاکنون شاهد بوده‌ایم که دوستان فعال در حوزه فرهنگ همراهی‌هایی با مهاجران افغانستانی در ایران داشته‌اند، اما تلخی ماجرا این است که هر لحظه ممکن است این همراهی‌ها در سازمان اتباع بی‌اثر و نافرجام شود. ای کاش نمایندگانی از این سازمان هم امروز در جمع ما بودند و تدابیری اتخاذ می‌شد که این مشکل اساسی از سرراه جامعه مهاجران برداشته شود. ای کاش وجود ما به عنوان مهاجر افغانستانی از وضعیت تهدید به فرصت تبدیل می‌شد؛ زیرا به عنوان ملت‌هایی با فرهنگ، زبان و دین مشترک پیوندها و اشتراکات زیادی بین ما برقرار است.

بانک اطلاعاتی مکتوبات افغانستان

محمدکاظم کاظمی شاعر، پژوهشگر، منتقد و فعال فرهنگی در بخش دیگری از این نشست گفت: نگاه به جامعه مهاجر در ایران تا سال‌های زیادی معطوف به مسئله بازگشت مهاجران بود؛ اما امروز این نگاه به زندگی در ایران معطوف شده است. باید این واقعیت را در نظر گرفت که نسل جدید مهاجران افغانستانی بسیار مستعد و شیفته آگاهی و رشد فرهنگی هستند. اما این واقعیت را هم باید پذیرفت که مسائل مختلف از جمله مسائل زیستی و اقتصادی می‌تواند فشار مضاعفی برای جامعه مهاجر ایجاد کند. از این منظر توجه و حمایت ویژه‌ای هم لازم است تا زمینه تعاملات سازنده در جامعه بیشتر فراهم شود.

سرور رجایی شاعر و فعال فرهنگی افغانستانی و مسئول خانه ادبیات افغانستان در ایران در ادامه بیان کرد: اگر بتوانیم منابع کتابخوانی درباره افغانستان را تأمین کنیم مهاجران افغانستانی هم بیشتر به کتابخانه‌ها جذب خواهند شد. کتاب‌ها و تألیف‌های متعددی وجود دارد و ضرورت دارد نیاز ما به کتاب‌های علمی و تخصصی مورد توجه باشد. همچنین جا دارد بخشی از توجهمان را به توجیه معلمان در رابطه با کودکان افغانستانی اختصاص دهیم؛ چرا که این بچه‌ها بخشی از این جامعه هستند. باید این پرسش را مطرح کنم که در این چند دهه چند عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان افغانستانی منتشر شده است؟ واقعا تعداد این کتاب‌ها انگشت شمار است. هر نهاد فرهنگی در ایران باید از وجود یک افغانستانی به عنوان همکار بهره ببرد.

سعید دمیرچی مدیرعامل انتشارات هرمس نیز در بخش دیگری گفت: جشنواره بلخ رویداد قابل توجهی بود که موجب شد یک بانک اطلاعاتی شامل بیش از ۸۰۰ عنوان کتاب در حوزه افغانستان شناسایی شود. همچنین در سال‌های اخیر با فعالیت مدارس خودگردان و پرداختن رسانه‌ها به حوزه افغانستان تعامل‌های خوبی شکل گرفته است. امروز ما بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب درباره افغانستان داریم و درصدد هستیم یک کتابخانه از این عناوین راه‌اندازی کنیم.​

کلیدواژه