دلو 17, 1399 16:54 Asia/Kabul
  • ادامه حضور آمریکا در افغانستان، تکرار سیاست های مزورانه واشنگتن
    ادامه حضور آمریکا در افغانستان، تکرار سیاست های مزورانه واشنگتن

آمریکا با زیر پاگذاشتن و نقض توافقنامه قطر با گروه طالبان، بر ادامه حضور نظامیان خارجی در افغانستان تاکید کرد.

به گزارش رادیودری، «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در  نشست خبری اعلام کرد،  واشنگتن در حال حاضر هیچ تصمیمی برای خروج نظامیان این کشور از افغانستان ندارد . 

این در حالیست که امریکا در توافق سال گذشته با طالبان در قطر متعهد شده بود که تمامی نظامیان خارجی در ماه می 2021 از افغانستان خارج خواهند شد.

البته واشنگتن  بارها  ثابت کرده است که به هیچیک از قوانین بین المللی و دفاع ازحقوق  بشر  پایبند نیست. این رویکرد جدید  دولت جو بایدن مبنی بر خارج نشدن نظامیان خارجی از افغانستان باعث  شکست مذاکرات صلح  این کشور با طالبان در دوحه شده است.

آمریکا در سیاست خارجی اش برای بار دیگر درصدد ایجاد فریب مبنی بر روند مذاکره میان طالبان مسلح و دولت کنونی افغانستان است.

پیشترنیز آمریکا اعلام کرده بود، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همپیمانانش نه تنها که در افغانستان می مانند بلکه تعداد نظامیهای شان را افزایش میدهند تا از هر راه ممکن قدرت نظامی شان را برای طرفین درگیری در افغانستان نشان دهند.

موضع گیری دولت جدید آمریکا درباره مذاکره با طالبان؛ حیله و مکر نوین این کشور و بازی ای است که نشانگر ناسازگاری بین مجلس سنا، رئیس جمهور بایدن و فرماندهان نظامی امریکا در افغانستان است.

نشانه بارز این ناسازگاری را می توان به اظهارات  دو گانه دولت جدید امریکا دانست.

در مورد آمادگی واشنگتن برای شرکت در مذاکرات با طالبان  انهم با شروط جدید چشم‌اندار روشنی دیده نمی شود. 

همچنین می توان گفت که تلاشهای امریکا برای وادار کردن طالبان مسلح به مذاکره با دولت کابل، برای استفاده سیاسی از این گروه است.

به نظر می رسد دیپلمات های ارشد آمریکا  از ۲۰ سال حضورشان در افغانستان هیچ تجارب و درس عبرت نگرفته است؛ چون تاکتیک و راهبرد  امریکا باعث شد تا گروه طالبان حملات شان را بر علیه دولت و نیروهای خارجی  افزایش دهند.

بررسی  رویکردهای امریکا نشان می دهد که واشنگتن در تلاش روش های روم باستان یعنی «تقسیم و تسخیر» در افغانستان است.

امریکا با حمایت از گروه تروریستی داعش و شبیه سازی مذاکرات بین طالبان  و رهبران افغانستان، میخواهد این «هرج و مرج پلان شده» را مدیریت کند.

با این حال در دوران دمکرات ها، امروز نیز  ما شاهد بازی دیگر امریکا هستیم که برخی از کشورها در ایجاد هرج و مرج در تمام مناطق جهان استفاده میکنند تا دلایلی برای حضور نظامی  در کشورها داشته باشند.

اما آنچه که نصیب مردم مظلوم  افغانستان شده است، آوارگی و ناامنی از ۲۰ سال جنگ، کشتار و انفجارهای پی در پی تروریستی ناشی ازاشغالگری آمریکا است.

کلیدواژه