دلو 19, 1399 12:55 Asia/Kabul
  • سفیر ایران در افغانستان:انقلاب تاریخی ایران امید را به مسلمانان برگرداند

بهادر امینیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل گفت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی «ره» امید و خودباوری را به مسلمانان جهان برگرداند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، «بهادر امینیان» که در وبینار «امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی و مسئله افغانستان» از طریق نشست ویدئویی مرکز فرهنگی «تبیان» سخن می گفت، با اشاره به اینکه وضعیت حاکم و فضای سیاسی جهان به گونه‌ای بود که ضرورت چنین منجی به صراحت احساس می شد؛ افزود: وضعیت در منطقه هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی بگونه‌ای بود که قدرت‌های بزرگ در منطقه سلطه داشتند و سیاست‌های خود را اجرا می ‌کردند. مسلمانان روز به روز در حال از دست دادن امید و آرزوی خود بودند و حقارتی که بر آنها تحمیل می ‌شد، بسیار ناراحت کننده بود و امام خمینی (ره) مسلمانان را در چنین شرایطی امیدوار ساخت.

این نشست به صورت مجازی و با حضور شخصیت‌های مطرح سیاسی، دینی، مذهبی و همچنین فرهنگی دو کشور از جمله سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان به صورت آنلاین برگزار شد.

بهادر امینیان در این نشست گفت: فضای عمومی در منطقه به گونه ای بود که همه منتظر یک منجی بودند که آنان را از چنین وضعیتی نجات دهد.

امینیان افزود: سالیان درازی بود که مسلمانان هویت اصلی و خود اتکایی مبتنی بر ارزشهای بومی و فطرت و دستورات الهی را از دست داده و به مهره‌های در دست قدرت ها و بازیگران بین المللی تبدیل شده بودند. این وضعیت مشکلات عدیده را ایجاد می کرد و همه در جستجوی پیدا کردن یک هویت جمعی و بازیابی هویت خود بودند.

وی در ادامه گفت: امام از هویت بومی و احیای شخصیت انسانی صحبت و این امر را عملا متجلی کردند و نشان دادند که ابر قدرت ها را به راحتی می توان به تسلیم و عقب نشینی وا دار کرد و در حقیقت بارقه امید و نور را برای مردم منطقه بوجود آوردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: در آن زمان افغانستان بعد از دوران سختی که در طول قرن گذشته پشت سر گذاشته بود، از ورود انگلیسی ها و بعد حکومت‌های غیر بومی و همچنین حمله شوروی در آن زمان و حرکت‌های ضد خدایی و کمونیستی، جستجو برای راه نجات الزامی بود.

امینیان افزود: مردم افغانستان به دنبال این بودند که به فرامین الهی برگردند و در حقیقت به کسی نیاز داشتند که به آنان عزت دهد و بتواند هویت انسانی و اسلامی را به آنان بر گرداند. همه اینها درحرکت امام دیده می ‌شد و آن شخصیت کاریزمایی امام بر مردم افغانستان تاثیر گذاشت و همه به این باور رسیدند که از امام می ‌توان مسیر جدیدی را آموخت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل اضافه کرد: مردم افغانستان پشت سر حرکت امام ایستادند و در طول چهل سال گذشته تلاش کردند که راه خود را باز یابند و به راه اسلامی برگردند. سختی‌های زیادی را هم تحمل کردند و در این مدت کنار مردم ایران ایستادند و توانستند شخصیت خود را باز یابند و آن عزت و شکوه و عظمت اسلامی را به خود برگردانند.

وی یادآور شد: اهل تشیع و اهل تسنن افغانستان این مسئله را درک کرده بودند و از طرف دیگر مردم ایران هم تلاش کردند که در کنار مردم افغانستان باشند و درهمان زمان حاضر نشدند که برسر سرنوشت مردم افغانستان معامله کنند. هر چند شوروی به ایران پیشنهاد کرد که اگر شما از حمایت مجاهدین دست بردارید ما از شما حمایت می‌کنیم. اما امام این پیشنهاد را رد کرد و در کنار مجاهدین افغانستان ایستاد و همین وفای به عهد و پا فشاری امام باعث شد که مردم افغانستان احساس کنند که اگر حامی و پشتیبانی دارند؛ این حامی، امام و حرکت او و جریانی است که از مسیر انقلاب اسلامی سرچشمه می ‌گیرد.

 

 

کلیدواژه