حوت 16, 1399 11:59 Asia/Kabul
  • رحمانی خواستار پایان‌دادن به «فرهنگ سرپرستی» شد
    رحمانی خواستار پایان‌دادن به «فرهنگ سرپرستی» شد

رییس مجلس نمایندگان افغانستان در مراسم گشایش سومین سال کاری دور هفدهم مجلس، بار دیگر از رییس جمهوری خواست تا نامزد وزیران باقی‌مانده را به مجلس معرفی کند و به فرهنگ سرپرستی پایان دهد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، میررحمان رحمانی تاکید کرد که حکومت باید هرچه زودتر بر فرهنگ سرپرستی در ادارات دولتی نقطه پایان گذارد.

او اضافه کرد: "همکاری نزدیک بین سه قوه دولت و احترام به جایگاه هر سه قوه رسیدن به دولت‌قانون‌مند را تسهیل می‌کند".

بر بنیاد گفته‌های رحمانی، احترام به مصوبه‌های مجلس نمایندگان، احترام به قانون است و رای اعتماد گرفتن اعضای کابینه از مجلس، قانونی‌بودن این نهاد را تقویت می‌کند.

رحمانی خاطرنشان کرد که در آغاز سال سوم کاری دوره هفدهم شورای ملی، مجلس نمایندگان انتظار دارد تا رهبری دولت به عرف سرپرستی خاتمه بدهد و اعضای کابینه، دادگاه عالی و سایر مقام‌هایی که نیاز به رای اعتماد مجلس دارند را معرفی کند.

رحمانی در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که هرچند چهار تن از نامزد وزیران همراه با نامزد ریاست بانک مرکزی، موفق به گرفتن رای اعتماد نمایندگان نشدند؛ اما همچنان به کار در این ادارات ادامه می‌دهند.

رییس مجلس از طالبان نیز خواست که خشونت‌ها را کاهش داده و در مذاکرات انعطاف نشان دهند و از طرح و اجرای اجنداهایی که جنبه اجرایی ندارد، دست بردارند.

بر بنیاد گفته‌های رحمانی؛ مجلس از رهبری طالبان می‌خواهد که در تاریخ کشور به عنوان صلح‌کنندگان با عزت یاد شوند و به این ترتیب خشونت‌ها را کاهش و به آتش‌بس دایمی تن دهند.

او با اشاره به روند صلح گفت که افغانستان در یک آزمون تاریخی قرار دارد و همکاری بین سه قوه دولت در این مرحله مهم است.

کلیدواژه