حوت 19, 1399 13:02 Asia/Kabul
  • سفر نماینده سازمان ملل برای افغانستان به دوحه
    سفر نماینده سازمان ملل برای افغانستان به دوحه

رییس دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد برای افغانستان به منظور گفت وگو در مورد روند صلح افغانستان با هیأت‌های مذاکره‌کننده دوطرف و نمایندگان کشورهای خارجی به دوحه؛ پایتخت قطر سفر کرد.

به گزارش رادیو دری به نقل از آوا ،هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) امروز سه ‌شنبه، ۱۹ حوت در اعلامیه‌ای گفته‌است که دبورا لاینز در این سفر با اعضای هیات‌های گفتگوکننده دولت و طالبان و شرکای بین‌المللی روی روند صلح گفتگو خواهد کرد.

طبق اعلامیه یوناما، رییس این نهاد برای چگونگی حمایت سازمان ملل از روند صلح و گفتگو با احزاب و شرکای بین‌المللی وارد دوحه می‌شود.

این در حالی است که وزیر خارجه امریکا اخیرا در نامه‌ای به رییس جمهور و رییس شورای عالی مصالحه از طرح آن کشور برای برگزاری یک نشست بین‌المللی با مدیریت سازمان ملل درباره آینده سیاسی افغانستان در ترکیه خبر داده‌‌است.

از سوی دیگر، وزارت خارجه امریکا به تازگی گفته‌است که زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه این وزارت در امور صلح افغانستان برای مدتی در دوحه می‌ماند.

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خارجه امریکا گفته‌است که زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه این وزارت در امور صلح افغانستان برای پیشرفت و حمایت از روند گفتگوهای صلح مدتی در دوحه خواهد ماند. 

خبرگزاری رویترز به نقل از نید پرایس؛ سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته‌است که پیشرفت در گفتگوهای صلح میان دولت و طالبان امکان‌پذیر است و امریکا دوطرف را برای مشارکت سیاسی سازنده تشویق می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته‌است: «ما برای پیشرفت و حمایت گفتگوهای بین‌الافغانی میان همه طرف‌ها از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد و به همین لحاظ ما آنجا هستیم.»

از سوی دیگر، رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که واشنگتن در صدد ایجاد یک دولت موقت و به دنبال آن، تشکیل دولت انتقالی است؛ طرحی که با واکنش شدید دولت افغانستان رو به رو شده و اشرف‌غنی و معاون او اعلام کرده‌اند که آماده مذاکره درباره انتخابات و تعیین تاریخ انتخابات زودهنگام هستند؛ اما هیچ طرحی خارج از چارچوب‌های تعریف‌شده در قانون اساسی را نمی‌پذیرند.

کلیدواژه