حمل 25, 1400 16:01 Asia/Kabul
  • واکنش روسیه به تاخیر در روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان
    واکنش روسیه به تاخیر در روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت، تصمیم آمریکا برای تاخیر در روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، روند صلح در این کشور را دشوار می‌کند.

به گزارش رادیو دری، «ضمیر کابولوف» نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان اعلام کرد، تصمیم روز سه شنبه دولت آمریکا برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان در 11 سپتامبر(20 سنبله)، نقض توافقنامه آمریکا با گروه طالبان است.  

کابولوف پیشتر نیز هشدار داده بود، تعلل امریکا در خروج نیروهای خود از افغانستان پیامدهای منفی از جمله بر روند حل و فصل مسائل این کشور خواهد داشت.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که برای دولت این کشور خارج سازی نیروهای آمریکایی از افغانستان تا اول ماه مه 2021(100 ثور) دشوار خواهد بود اما واشنگتن هیچ قصدی برای باقی گذاشتن نیروها در افغانستان تا سال آینده ندارد.  

براساس توافقنامه آمریکا با گروه طالبان در فوریه سال 2020 در دوحه قطر، آمریکا باید نیروهای خود را تا اول ماه مه 2021 از افغانستان خارج کند.

گروه طالبان به دولت بایدن در مورد تبعیت نکردن از توافقنامه صلح برای خروج تمام نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان در اول ماه مه 2021 هشدار داد.

آمریکا و متحدانش در سال 2001(1379) به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور حمله کردند ، اما از آن زمان تاکنون، ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر در افغانستان رشد چشمگیری داشته است.

کلیدواژه