روسیه: در کشته شدن نظامیان آمریکایی در افغانستان نقشی نداریم
(last modified 1400-01-28T11:51:31+00:00 )
حمل 28, 1400 16:21 Asia/Kabul
  • روسیه: در کشته شدن نظامیان آمریکایی در افغانستان نقشی نداریم
    روسیه: در کشته شدن نظامیان آمریکایی در افغانستان نقشی نداریم

نماینده «ولادیمیر پوتین» در امور افغانستان در واکنش به ادعای مجدد آمریکا مبنی بر دست داشتن مسکو در سازماندهی قتل‌ نظامیان آمریکایی در افغانستان گفت، مقامات آمریکایی خود اعتراف می‌کنند که مدرکی در اثبات ادعایشان ندارند.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری «نووستی»، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان و رئیس بخش دوم آسیایی وزارت امور خارجه این کشور دیروز (جمعه) در این باره که گویا روسیه طالبان را به کشتن نظامیان آمریکایی تشویق کرده و درخواست پنتاگون درباره شفاف سازی مسکو، افزود، که واشنگتن هیچ اطلاعات و دلیل و مدرکی در این رابطه ارائه نداده است.

به گفته وی، این نخستین بار نیست که چنین اتهاماتی از سوی ایالات متحده شنیده می‌شود. 

یک مقام بلندپایه دفتر ریاست جمهوری آمریکا مدعی شد که سرویس‌های اطلاعاتی این کشور "با اطمینان کم و متوسط" معتقدند که روسیه در سال 2019 گویا نیروهای طالبان را تشویق کرده است که به نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان حمله کنند.

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون نیز اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا از روسیه خواسته تا در خصوص شایعات مربوط به "تشویق طالبان توسط مسکو برای حمله به نظامیان آمریکایی" شفاف سازی کند.

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور یورش برده اند، اما از آن زمان تاکنون، ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر در افغانستان رشد چشمگیری داشته است.

روسیه، پیش از این بارها نیروهای آمریکایی را به تلاش جهت ایجاد پایگاهی برای گروه تروریستی داعش در شمال افغانستان متهم کرده بود تا از این طریق ناامنی‌ها را به آسیای مرکزی گسترش دهند.

مردم افغانستان، نیروهای آمریکایی را مسئول جنگ و ادامه بحران در کشورشان می‌دانند.

کلیدواژه