ثور 08, 1400 18:12 Asia/Kabul
  • افزایش نگرانی ها از انتقال قدرت به طالبان
    افزایش نگرانی ها از انتقال قدرت به طالبان

ناظران سیاسی درباره خطر تجزیه افغانستان در صورت انتقال رهبری طالبان به داخل خاک این کشور هشدار دادند.

به گزارش رادیو دری ، همزمان با تشدید جنگ و افزایش ناامنی‌ها در بسیاری از ولایات افغانستان، احمدضیا سراج؛ رئیس عمومی امینت ملی این کشور گفت، طالبان در تدارک انتقال رهبری‌ اش به داخل خاک افغانستان است؛ اگرچه این گروه در کشور جایگاهی ندارد، اما به باور ناظران، اعتباری که طالبان پس از امضای توافق صلح با امریکا به دست آورده، زمینه هر نوع حرکت را برای این گروه فراهم کرده است.

به گفته سراج، ناظران سیاسی همچنین درباره خطر تجزیه افغانستان در صورت انتقال رهبری طالبان به داخل خاک این کشور هشدار داده اند .

به باور آگاهان، انتقال رهبری طالبان اگر همزمان با یک توافق سیاسی و یا بعداز نتیجه مذاکرات صلح صورت بگیرد، خیلی نگران کننده نیست؛ در غیراینصورت  می تواند بحران سیاسی و نظامی را در افغانستان تشدید کرده و حتی زمینه‌ساز تجزیه و به‌وجود آمدن وضعیت ملوک الطوایفی در این کشور شود.

در همین حال، جعفر مهدوی؛ دبیرکل حزب ملت افغانستان گفت، طالبان به عنوان یک جریان سیاسی و ایدئولوژیک، با توجه به تحولات دو سال اخیر، در عرصه های دیپلماتیک و نظامی دستاوردهای بزرگی داشته و اساساً از یک جریان تروریستی به یک جریان دارای مشروعیت سیاسی در سطح منطقه و جهان تبدیل شده، از این جهت، بودن رهبری این گروه در خاک پاکستان ممکن است یک افت سیاسی تلقی شود. به گفته مهدوی طالبان به دلایل متعدد علاقمند است که رهبری اش را به داخل افغانستان انتقال دهد و این موضوع می تواند از یکسو نشان‌دهنده قدرت سیاسی و نظامی این گروه باشد و از طرف دیگر، آن اتهامی که گویا طالبان توسط پاکستان رهبری و هدایت می شود را کمرنگ کند.

دبیرکل حزب ملت افغانستان همچنین اظهار امیدواری می کند که انتقال رهبری طالبان به خاک افغانستان همزمان با یک توافق سیاسی و یا بعد از نتیجه مذاکرات صلح صورت بگیرد، در غیر آن صورت می تواند بحران سیاسی و نظامی را در این کشور تشدید کند و زمینه ساز تجزیه افغانستان شود. مهدوی گفته، انتقال رهبری طالبان در هر صورت به نفع این گروه است، چه بر اساس یک توافق سیاسی باشد و چه در نتیجه بن بست مذاکرات صلح؛ اما در صورت دوم می تواند وضعیت ناگوارتری را بر افغانستان حاکم ساخته و جنگ و ناامنی را بیشتر کند. در ادامه این ابراز نگرانی ها از به قدرت رسیدن طالبان در حکومت افغانستان، عبدالاحد فایز ؛ آگاه به امور سیاسی هم گفت، در حال حاضر شرایط برای انتقال رهبری طالبان در داخل خاک افغانستان فراهم نیست، هرچند این گروه ادعای تصاحب اکثر خاک افغانستان را دارد؛ اما در اکثر جغرافیای کشور حضور نمادین و پراکنده دارد نه تسلط کامل و واقعی.

فایز، اما در عین حال هشدار داده که نباید فراموش کرد طالبان پس از آنکه توسط امریکا از انزوای سیاسی خارج شد، در حال قوت‌گرفتن است و اکنون به یک خطر بالقوه برای تصاحب قدرت در افغانستان تبدیل شده‌است.

این کارشناس مسائل سیاسی نیز در ادامه مدعی شده که انتقال رهبری طالبان بدون همکاری کشورهای حامی این گروه از جمله پاکستان، ممکن نیست.

پیش از این نیز برخی سیاسیون افغان همواره، طالبان را به وابستگی و سرسپردگی سیاسی و نظامی به پاکستان متهم کرده ‌اند.

 

کلیدواژه