ثور 11, 1400 12:52 Asia/Kabul
  • عبدالله: خروج نیروهای بین‌المللی فرصتی برای تفاهم سیاسی در افغانستان است
    عبدالله: خروج نیروهای بین‌المللی فرصتی برای تفاهم سیاسی در افغانستان است

رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان در واکنش به خروج نظامیان خارجی از این کشور گفت که آغاز خروج نیروهای بین‌المللی یک فرصت برای تفاهم سیاسی است.

به گزارش رادیو دری به نقل از فارس، «عبدالله عبدالله»، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، از بیانیۀ مشترک ترویکای توسعه یافته (نمایندگان کشورهای آمریکا، چین، روسیه و پاکستان) دربارۀ صلح افغانستان، کاهش خشونت‌ها، آتش‌بس، تسریع مذاکرات، دست‌یابی به یک موافقهٔ سیاسی و خروج مسوولانۀ نیروهای بین‌المللی استقبال کرده است.

عبدالله در پیامی در توئیتر گفته که «ما از تلاش‌های ترویکای توسعه‌یافته و کشورهای قطر، ترکیه و سازمان ملل متحد برای میزبانی و تسهیل گفت‌وگوهای صلح و کمک در راستای تسریع مذاکرات و برگزاری کنفرانس استانبول قدردانی می‌کنیم و انتظار داریم به کمک کشورهای دوست و همکار افغانستان، گفت‌وگوها به منظور ختم جنگ و رسیدن هر چه زودتر به یک موافقهٔ سیاسی، به نتایج قناعت‌بخش و قابل قبول برای تمام طرف‌ها برسد.»

رئیس شورای عالی مصالحه ملی تاکید کرده که ما معتقد هستیم که بحران جاری راه‌حل نظامی و مسلحانه ندارد. ادامۀ خشونت، خون‌ریزی و کشتار مردمان بی‌گناه توجیه‌ناپذیر می‌باشد و به غیر از تباهی سرمایه‌های مادی و بشری این کشورسودی ندارد. 

عبدالله می گوید که آغاز خروج نیروهای بین‌المللی یک فرصت برای تفاهم سیاسی است. شورای عالی مصالحهٔ ملی تلاش جدی دارد تا در هماهنگی با طرف‌های مطرح سیاسی از این فرصت مسوولانه استفاده شود.

نمایندگان کشورهای آمریکا، روسیه، چین و پاکستان روز گذشته (جمعه) بعد از دیدار با هیات مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان، اعلام کردند که اقدامات طالبان برای کاهش خشونت و تلاش های مداوم برای پیشبرد مذاکرات بین الافغانی، تاثیر مثبتی بر کاهش تحریم های سازمان ملل بر اعضای این گروه دارد.

در بیانیه مشترک آنان آمده است: "ما انتظار داریم که طالبان به تعهدات خود مبنی بر جلوگیری از استفادهٔ گروه ها و افراد تروریست از خاک افغانستان برای تهدید امنیت هر کشور دیگر، عمل کنند."

نمایندگان کشورهای تروئیکا همچنین از بررسی تحریم‌های ملل متحده بر طالبان ابراز حمایت کردند و تاکید کردند که اقدامات عملی برای کاهش خشونت و تلاش های مداوم برای پیشبرد مذاکرات بین الافغانی توسط طالبان، تاثیر مثبتی بر روند بررسی این تحریم ها خواهد داشت.

کلیدواژه