ثور 11, 1400 13:51 Asia/Kabul
  • استقبال افغانستان از بیانیه \
    استقبال افغانستان از بیانیه \"تروئیکا توسعه یافته\"برای صلح

دفتر مطبوعاتی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اعلام کرد که از بیانیه مشترک تروئیکا توسعه یافته با هدف ، کاهش خشونت، برقراری آتش بس و تسریع مذاکرات صلح استقبال می کند.

به گزارش رادیو دری به نقل از ایرنا،دفتر مطبوعاتی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان امروز (شنبه) با صدور اطلاعیه ای اضافه کرد که  نمایندگان کشورهای آمریکا، چین، روسیه و پاکستان دربارۀ صلح و دست‌یابی به توافق سیاسی و خروج مسئولانه نیروهای خارجی استقبال می ‌کند.

در این اطلاعیه آمده است که ما از تلاش‌های تروئیکای توسعه ‌یافته و کشورهای قطر، ترکیه و سازمان ملل متحد برای میزبانی و تسهیل گفت‌وگوهای صلح و کمک در راستای تسریع مذاکرات و برگزاری کنفرانس استانبول قدردانی می‌کنیم.

در ادامه این اطلاعیه اضافه شده است انتظار داریم به کمک کشورهای دوست و همکار افغانستان، گفت‌وگوها به منظور ختم جنگ و رسیدن هر چه زودتر به یک توافق سیاسی و قابل قبول فراهم شود.

شورای مصالحه ملی افغانستان در ادامه تاکید کرد ما معتقد هستیم بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد و ادامه خشونت،خونریزی و کشتار مردم بی گناه  توجیه ناپذیر است.

نمایندگان کشورهای ۱+۳ موسوم به تروئیکا ی توسعه یافته روز جمعه  در قطر برگزار شد که در آن کشورهای روسیه، چین، آمریکا و پاکستان در اطلاعیه ای مشترک حمایت از مذاکرات بین‌ افغانستانی برای کمک به طرف‌ها با هدف توافق و آتش‌بس جامع اعلام کردند.

این کشورها تأکید کردند به  هیج عنوان از حکومتی که با زور و خشونت  در افغانستان حاکم شود، حمایت نمی ‌کنند.

در این نشست با توجه به خروج نیروهای ناتو و آمریکا، تأکید شده است که هرنوع خروج باید متضمن ثبات افغانستان باشد و  در جریان خروج از افغانستان، روند صلح نباید مختل شود و هیچ گونه جنگ و خونریزی  رخ دهد و امنیت نیروهای بین‌المللی تأمین شود.

 کشورهای عضو تروئیکای توسعه‌یافته، از طالبان خواسته‌اند که تعهدات خود درباره قطع روابط با گروه‌های تروریستی و جلوگیری از استفاده گروه‌ها و افراد تروریستی از خاک افغانستان برای تهدید امنیت هر کشور دیگر عمل کنند.

کلیدواژه