ثور 13, 1400 16:35 Asia/Kabul
  • سرور دانش: خروج نیروهای خارجی از افغانستان فرصت است
    سرور دانش: خروج نیروهای خارجی از افغانستان فرصت است

معاون رئیس جمهوری افغانستان گفت که خروج نیروهای خارجی فرصتی برای بسیج ملی در مبارزه با تروریسم است و پس از این طالبان هیچ مشروعیتی برای جنگ ندارد.

به گزارش رادیو دری به نقل از تسنیم، «سرور دانش» معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در مراسم گرامیداشت روز جهانی آزادی مطبوعات گفت: اگرچه خروج نیروهای خارجی از افغانستان چالش‌هایی را ایجاد خواهد کرد، اما فرصت‌های زیادی را نیز برای بسیج ملی در امر مبارزه با تروریسم فراهم می‌کند.

وی افزود: «با خروج نیروهای خارجی از افغانستان گروه طالبان کاملاً خلع سلاح شده است؛ تمام استدلال این گروه برای ادامه جنگ حضور نیروهای خارجی و به اصطلاح خودشان اشغال افغانستان بود و اکنون هیچ دلیلی دیگر برای مشروعیت جنگ و تداوم آن ندارند».

دانش بار دیگر در تشریح طرح صلح دولت افغانستان گفت: «طرح صلح حکومت افغانستان مبتنی است بر ایجاد یک حکومت صلح مشارکتی با توافق هر دو جانب اما با حفظ قانون اساسی و قبول تعدیل آن با تداوم مشروعیت نظام و انتقال به مرحله بعدی از طریق انتخابات عمومی که هرچند به صورت زودهنگام برگزار گردد».

وی همچنین خاطرنشان کرد: رئیس جمهور افغانستان هیچ اصراری بر تکمیل دوره ریاست جمهوری خود ندارد، اما تاکید دارد که نباید افغانستان دچار فروپاشی، انقطاع و تکرار حوادث دهه 70 خورشیدی شود و قدرت باید به صورت مسالمت‌آمیز و قانونی انتقال یابد.

براساس جدول زمانی جدید برای خروج نیروها از افغانستان، همه نیروهای آمریکایی باید پیش از بیستمین سالگرد 11 سپتامبر (20 سنبله) خاک افغانستان را ترک کنند.

کلیدواژه