نگرانی خطیب نماز جمعه شرق کابل از شدت گرفتن ناامنی‌ها و شکست آتش‌بس سه روزه در این کشور
(last modified Sat, 15 May 2021 08:36:02 GMT )
ثور 25, 1400 13:06 Asia/Kabul
  • نگرانی خطیب نماز جمعه شرق کابل از شدت گرفتن ناامنی‌ها و شکست آتش‌بس سه روزه در این کشور
    نگرانی خطیب نماز جمعه شرق کابل از شدت گرفتن ناامنی‌ها و شکست آتش‌بس سه روزه در این کشور

هم‌زمان با فرا رسیدن عید سعید فطر و اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی گروه طالبان، خطیبان نماز جمعه از تحرکات ضد امنیتی در نقاط مختلف کشور در ایام عید انتقاد کرده و مردم را به وحدت و همبستگی در برابر دشمن مشترک دعوت کردند.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری صدای افغان،  سردار محسنی، خطیب نماز جمعه شرق کابل ضمن توصیه مردم به تقوی الهی انجام واجبات و ترک محرمات، فجایع روزهای اخیر ماه رمضان به ویژه حمله ترویستی به مدرسه سید الشهدا، پل الم لوگر، قندهار و قندوز را به شدت محکوم کرده و آن را یک عمل غیرانسانی و نابخشودنی عنوان کرد.

محسنی، نقش علمای دین در ایجاد وحدت را برجسته خواند و تاکید کرد که آنان باید آیات مربوط به صلح را برای مردم تفسیر کرده و سیاسیون کشور که در جنگ و صلح افغانستان نقش دارند را به هم‌صدایی دعوت کنند.

به گفته این آگاه دینی، علمای دین همان‌گونه که در دوران جهاد، مجاهدین را رهبری کردند و در برابر تجاوز ایستادگی نمودند؛ امروز نیز می‌توانند فضای همبستگی را در کشور ایجاد کنند.

وی وضعیت امنیتی کنونی در کشور را به شدت شکننده خواند و گفت: اگر افغان‌ها خود در فرصت مناسب تصمیم نگیرند، دامنه ناامنی‌ها گسترده‌تر شده و دیگر قابل مهار نخواهد بود.

او خطاب به علمای دین گفت: هر عالمی که در شرایط کنونی کشور مردم را به وحدت تشویق کند، پیرو واقعی  اسلام و مطیع رسول خدا (ص) است و هرکس نفاق و تفرقه را دامن زد، دشمن اسلام و مسلمین است و خیر در او نخواهد بود.

محسنی افزود: خداوند در قرآن کریم عزت و سربلندی مسلمانان را در گرو وحدت و همبستگی دانسته است، همان‌گونه که نفاق در طول تاریخ مایه ذلت و سرافکندگی مسلمانان بوده است.

او یکبار دیگر  تاکید کرد که قرآن کتابی است که درباره صلح و آشتی سخن دارد و کافی است که مسلمانان به آیه صلح و وحدت عمل کنند.

لازم به ذکر است به رغم اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان،  در روز اول عید فطر انفجاری در قندهار رخ داد که جان پنج غیرنظامی را گرفت و در روز دوم عید نیز انفجاری در یک مسجد در شهرستان شکردره کابل اتفاق افتاد که بیش از 30 تن کشته  و مجروح شدند.

کلیدواژه