ثور 31, 1400 10:59 Asia/Kabul
  • مسئله افغانستان در دستور کار نشست پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان
    مسئله افغانستان در دستور کار نشست پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان

وزیر امور خارجه تاجیکستان ، امنیت منطقه ای به ویژه امنیت افغانستان را از موضوعات مهم مورد بررسی نشست سازمان پیمان امنیت جمعی دانست.

به گزارش رادیو دری، «سراج الدین مهر الدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان در نشست خبری پس از پایان نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی که روز (پنج شنبه ) به  ریاست این کشور در دوشنبه برگزار شد، گفت: بحران افغانستان به طور مستقیم بر اوضاع منطقه آسیای مرکزی سازمان پیمان امنیت جمعی تاثیر می‌گذارد، از این رو، موضوع افغانستان در این نشست مورد توجه ویژه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه تاجیکستان افزود؛ خروج نیروهای خارجی از افغانستان به همراه تامین امنیت مرزهای تاجیکستان با افغانستان از موارد مهم دیگری بود که اعضای این سازمان بر آن تمرکز داشته اند.

«سراج الدین مهر الدین» همچنین نشست امروز شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی را سازنده دانست و خاطرنشان کرد،  وضعیت و دورنمای توسعه  بین المللی و منطقه ای و تاثیر آن بر امنیت کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی هم بررسی شد.

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 1992(1370) و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شد.

یکی از اهداف عمده این سازمان محدود کردن زمینه گسترش و نفوذ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آمریکا در منطقه است.

 

کلیدواژه