عقرب 13, 1395 17:33 Asia/Kabul
  • عبدالله: سران سازمان شانگهای از عضویت دائمی افغانستان حمایت کنند

«عبدالله عبدالله» گفت: از اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای می‌خواهم تا از عضویت دائمی افغانستان در این سازمان، حمایت کنند.

چهاردهمین اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای با حضور کشورهای عضو اصلی این سازمان در محل کاخ نوروز شهر دوشنبه آغاز شد.

«عبدالله عبدالله» رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان در پانزدهمین کنفرانس سران حکومت‌های سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: امروز باردیگر زیر چتر سازمان همکاری‌های شانگهای گرد آمده‌ایم تا درباره قضایای مهمی که به صلح جمعی٬ امنیت و رفاه ما مربوط می‌شود، گفت‌وگو کنیم.

عبدالله افزود: این 3 هدف و خواست عمده، بدون یک دیدگاه مشترک٬ اراده سیاسی٬ همآهنگی و همکاری برآورده نمی‌شود. با استفاده از سازمان همکاری‌های شانگهای و همچنان دیگر سازوکارهای منطقه‌ای است که می‌توانیم این دیدگاه را به واقعیت تبدیل نماییم.

وی گفت: افغانستان به سازمان همکاری‌های شانگهای به مثابه سازوکار منطقه‌ای برای بحث درباره تروریسم٬ افراط‌گرایی خشونت‌گرا٬ جدایی‌طلبی و مبارزه با موادمخدر با برداشتن گام‌های استوار برای اعتماد سازی٬ توسعه همکاری‌های اقتصادی و امنیتی، اهمیت ویژه‌ای قائل است.

عبدالله ادامه داد: درخواست افغانستان برای عضویت دایمی در این سازمان، شاهد عزم متین حکومتم برای سهم‌گیری و کمک در مباحث و سیاست‌هایی است که از سوی این سازمان اتخاذ می‌گردد.

وی افزود: بنابراین از اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای می‌خواهم تا از عضویت دائمی افغانستان در این سازمان، حمایت نمایند.

عبدالله گفت: امنیت و ثبات، هنوز هم مایه نگرانی مردم و دولت افغانستان است. تلاش‌های صادقانه ما برای مذاکره با طالبان و جلب توجه پاکستان برای حمایت از روند صلح، تاکنون هیچ نتیجه قطعی درپی نداشته‌ است.

وی خاطرنشان کرد: گروه‌های مختلف تروریستی و گروهای شبه‌نظامی با داشتن عمق و ریشه در بیرون از مرزهای افغانستان٬ در چندین ولایت، مشغول ادامه جنگ‌های فرسایشی‌ هستند.

رئیس اجرائیه افغانستان در ادامه اظهارات خود گفت: این گروه‌ها تلاش‌دارند با عملیات‌های انتحاری و کشتن افراد غیرنظامی، صلح و آرامش را برهم زنند. ولی تلاش‌های آنان ناکام شده و نیروهای شجاعِ دفاعی و امنیتی افغانستان به مبارزه تمام عیار خویش علیه آنان ادامه می‌دهند.

عبدالله همایش اخیر بروکسل درباره افغانستان را یک موفقیت بزرگ دانست و گفت: این نشست را می‌توان تأیید مجدد تعهدات مشترک میان حکومت افغانستان و جامعه جهانی نامید.

وی گفت: اینجا می‌خواهم با اغتنام فرصت، از تمام کشورهای کمک‌کننده‌ای که در این نشست حضور دارند، ازجمله سازمان‌های بین‌المللی به خاطر کمک‌های شان در گذشته و تعهدات جدید برای توسعه و رفاه اقتصادی و اجتماعی و دولت‌سازی در افغانستان سپاسگزاری نمایم.

عبدالله افزود: همکاری‌های منطقه‌ای، یکی از ابزارهای موثر برای ارزیابی چالش‌های منطقه‌ای و یکپارچگی اقتصادی است.

وی گفت: دست‌یافتن به رفاه مشترک و ثبات، مستلزم افزایش همکاری‌های منطقه‌ای از طریق گام‌های استوار برای اعتمادسازی٬ فراهم سازی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری٬ تقویت تجارت٬ عبور٬ اتصال و تامین روابط میان مردم است.

رئیس اجرائیه افغانستان تصریح کرد: در این راستا٬ افغانستان با استفاده از سازوکارهای منطقه‌ای موجود، مانند «ریکا » و «روند قلب آسیا» و به همکاری کشورهای منطقه‌ای و دوستان بین‌المللی٬ به همکاری‌های منطقه‌ای به عنوان یک اولویت نگاه می‌کند

وی گفت: امیدواریم این تلاش‌ها از طریق عملی شدن تاپی٬ کاسا یک‌هزار و توافقنامه بندر چابهار به ثمر نشینند.

عبدالله افزود: ششمین نشست روند قلب آسیا یا استانبول در سطح وزرا در تاریخ 4 دسامبر 2016 به میزبانی هند برگزار می‌گردد. این نشست، خود گام دیگری در راستای تلاش‌های مشترک برای افزایش یکپارچگی منطقه‌ای و همکاری‌های مشترک است.

رئیس اجرائیه افغانستان گفت: همه می‌دانیم و آگاهیم که تروریسم و افراط‌گرایی از جمله داعش، تهدیدی جدی برای صلح و ثبات مشترک ما به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: ما باید بطور مشترک با آنان بجنگیم تا شکستشان را قطعی سازیم.

عبدالله در پایان اظهارات خود گفت: ما امیدواریم سازمان همکاری‌های شانگهای با برنامه‌ای برد-برد نقش موثر و سازنده‌ای نه تنها در افزایش همکاری‌های منطقه‌ای بلکه در رسیدگی فوری به چالش‌های امنیتی منطقه‌ای ایفا نماید٬ چون بدون چنین رویکردی همکاری‌های منطقه‌ای با چالش روبرو شده و به ثمر نمی‌نشیند.

کلیدواژه