مثلث مقاومت شمال افغانستان در مقابل طالبان
(last modified 1400-03-25T08:21:08+00:00 )
جوزا 25, 1400 12:51 Asia/Kabul
  • مثلث مقاومت شمال افغانستان در مقابل طالبان
    مثلث مقاومت شمال افغانستان در مقابل طالبان

همزمان با پیشروی طالبان در برخی مناطق از جمله شمال افغانستان ، شماری از  فرماندهان جهادی اعلام کردند با ایستادگی در برابراین گروه  مانع سقوط شهرها می شوند.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری اریانا نیوز ، در شمال افغانستان  با شدت گرفتن جنگ و درگیری‌ها در ولایت های جوزجان، سرپل و فاریاب، مارشال عبدالرشید دوستم گفت مجبور است برای جلوگیری از سقوط شهرها با طالبان بجنگد.

این فرمانده ارشد جهادی افغانستان افزود  دیگر اجازه نمی دهد طالبان ولسوالی های  شمال افغانستان را تصرف کند. 

"بابر فرهمند" معاون اول رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان  و از افراد نزدیک به مارشال "عبدالرشید دوستم"  گفت  طالبان شب گذشته به پاسگاههای شاهراه سرپل - شبرغان حمله کردند که گروهی به فرماندهی عبدالرشید دوستم به مقابله با طالبان برخواستند که براثر آن شماری  از اعضای طالبان کشته و زخمی شدند.

"بابر فرهمند" افزود در  ۲۴ ساعت گذشته  طالبان  ولسوالی های «لاش و جوین» و «پشت رود» در فراه، ولسوالی «علی آباد» در قندوز،  ولسوالی«ساغر» در غور را از کنترل دولت افغانستان خارج کردند.

وزارت دفاع افغانستان در واکنش به سقوط این شهرها گفته  است که عقب نشینی نیروها در برابر طالبان تاکتیکی است و بزودی عملیات بازپس گیری آغاز می شود.

«همایون شهیدزاده» نماینده ولایت فراه در مجلس نمایندگان افغانستان اعلام کرد که شهرستان «لاش و جوین» ولایت فراه با وجود هشدارها به وزارت کشور سقوط کرد و در  نتیجه آن  ۲۰۰ نیروی دولتی، کشته ،زخمی و یا تسلیم طالبان شدند.

عطامحمدنور»  از فرماندهان حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز با انتشار پیامی در فیسبوک ،خواستار ایجاد جبهه مشترک با مارشال عبدالرشید دوستم، محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی  افغانستان و مشاور ارشد رئیس جمهوری در امور سیاسی برای مقابله با طالبان شده است.

محمد محقق  رهبر حزب وحدت اسلامی  افغانستان نیز روز گذشته از درخواست عطا محمد نور  برای مقابله با طالبان حمایت کرد.

رسانه‌های افغانستان این حرکت مشترک عطامحمد نور، مارشال دوستم و محمد محقق را به عنوان مثلث مقاومت  شمال افغانستان یاد کردند.

پیش از این احمدمسعود فرزند احمدشاه مسعود فرمانده  جهادی افغانستان نیز اعلام کرده بود که هزاران نفر در سراسر افغانستان برای مقابله با طالبان اعلام آمادگی کرده اند.

دولت افغانستان تاکنون در باره اظهارات  فرماندهان سابق جهادی برای مقابله با طالبان اظهار نظری نکرده است  .

این درحالی است که  جنگ در مناطق مختلف افغانستان به شدت ادامه دارد و گروه طالبان در ۲۰ روز  گذشته ،۲۰ ولسوالی را از کنترل دولت خارج کرده است.

دوستم: سیاست واگذاری ولسوالی ها به طالبان اشتباه جبران‌ناپذیر است

 

کلیدواژه