انتقاد حکمتیار از طالبان و دولت افغانستان
(last modified 1400-03-31T05:02:48+00:00 )
جوزا 31, 1400 09:32 Asia/Kabul
  • انتقاد حکمتیار از طالبان و دولت افغانستان
    انتقاد حکمتیار از طالبان و دولت افغانستان

رهبر حزب اسلامی افغانستان با انتقاد از بی برنامگی نمایندگان دولت و طالبان در مذاکرات صلح گفت: با وضعیت موجود موفقیت در مذاکرات صلح دوحه ممکن نیست.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان که به مواضع ضد دولتی و حمایتی از طالبان معروف است در گفت و گو با شبکه طلوع نیوز گفت: تا این لحظه طالبان نتوانسته‌ یک تعریف و تعبیر روشن از حکومت آینده داشته باشد که در آن چگونگی نظام، رهبری و چگونگی نقش مردم در انتخاب حکام مشخص شده باشد.

رهبر حزب اسلامی افغانستان طالبان و دولت افغانستان را به نداشتن طرح روشن در مذاکرات صلح مورد انتقاد قرار داد و گفت: دلیل ماه ها مذاکره بی نتیجه در دوحه قطر این است که دوطرف هیچ برنامه روشن و مدونی برای اداره کشور ارائه نکرده اند.

حکمتیار پیشنهاد داد که مذاکرات دوحه هم از لحاظ ترکیب هیئت و هم از لحاظ محل باید تغییر کند و باید این مذاکرات به یک محل سازگار تر دیگر انتقال یابد.بسیاری از شخصیت های افغان خواستار مذاکرات در داخل این کشور هستند.

سخنان حکمتیار در حالی عنوان می شود که ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان و مسئول دفتر این گروه در دوحه به تازگی در مقاله ای به برنامه این گروه برای نوع حکومتداری پرداخته و بر حفظ حقوق شهروندان بویژه زنان و اقلیت‌ها بربنیاد آموزه‌های دین اسلام تأکید کرده است.

به رغم اظهارات مقامات طالبان در مورد نوع حکومت و حاکمان، اما ریاست جمهوری افغانستان این گفته‌های گروه طالبان را یک نیرنگ می‌داند.

محمد امیری معاون سخنگوی رییس‌جمهوری افغانستان در این مورد گفت: «این‌ها در گفته‌های شان صادق نیستند؛ فقط می‌خواهند که مردم افغانستان را فریب بدهند.»

انتقاد حکمتیار از ائتلاف نجات افغانستان و طالبان

کلیدواژه