تاکید روسیه بر نقش ایران و پاکستان در حل مساله افغانستان
(last modified 1400-04-02T10:29:01+00:00 )
سرطان 02, 1400 14:59 Asia/Kabul
  • تاکید روسیه بر نقش ایران و پاکستان در حل مساله افغانستان
    تاکید روسیه بر نقش ایران و پاکستان در حل مساله افغانستان

وزیر دفاع روسیه تاکید کرد، بدون مشارکت و همکاری تهران و اسلام آباد حل مساله افغانستان و گشودن این گره امکان پذیر نیست.

به گزارش رادیودری به نقل از ایرنا، "سرگئی شویگو"، وزیر دفاع روسیه در نهمین کنفرانس بین المللی امنیتی مسکو اعلام کرد: حل و فصل اوضاع افغانستان نیاز به تصمیم گیری فوری در مورد همکاری بین المللی دارد.  

شویگو افزود: در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی نیز اقدامات لازم برای افزایش توانایی رزمی و دفاعی کشورهای عضو این سازمان در شرایط جدید بکار گرفته می شود.

وزیر دفاع روسیه بر ضرورت بکارگیری امکانات سازمان همکاری شانگهای که در آن همه کشورهای همسایه افغانستان ازجمله ایران و پاکستان حضور دارند، تاکید کرد.

شویگو افزود: باید این واقعیت را پذیرفت که در طول ۲۰ سال حضور نیروهای قابل توجهی از ائتلاف غربی (ناتو)، این سازمان نتوانست به نتایج قابل توجهی برای تثبیت اوضاع و شکل گیری سازمان های دولتی پایدار در این کشور دست بیابد. 

پیش از این، متحدان در اروپا از ایالات متحده خواسته بودند که خروج نیروها از افغانستان را به تعویق بیندازد تا فرصت و پشتیبانی بیشتری برای ترک کشور وجود داشته باشد.

در سال2020 ، ایالات متحده و جنبش افراطی طالبان افغانستان (سازمانی ممنوع در روسیه) برای اولین بار پس از بیش از 18 سال جنگ، توافقنامه صلح را امضا کردند.

حمایت ایران، پاکستان، چین، هند و روسیه از مذاکرات صلح به رهبری دولت افغانستان

کلیدواژه