روسیه خطاب به غرب: از افغانستان به عنوان حربه سیاسی استفاده نکنید
(last modified 1400-04-03T09:30:22+00:00 )
سرطان 03, 1400 14:00 Asia/Kabul
  • روسیه خطاب به غرب: از افغانستان به عنوان حربه سیاسی استفاده نکنید
    روسیه خطاب به غرب: از افغانستان به عنوان حربه سیاسی استفاده نکنید

دبیر شورای امنیت روسیه، استفاده کشورهای غربی از مساله افغانستان به عنوان حربه ای برای حل مسائل ژئوپلیتیک غیرقابل قبول خواند.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری ایرنا، نیکلای پاتروشف روز پنجشنبه در نهمین کنفرانس بین المللی امنیتی مسکو گفت، در دوره حضور کشورهای غربی در افغانستان، تولید مواد مخدر در این کشور دهها برابر افزایش یافته و دست کم 40 برابر رشد کرده است.

 به گفته دبیر شورای امنیت روسیه، تولید و قاچاق مواد مخدر، منبع مالی بسیار بزرگی برای تروریست ها در افغانستان بوجود آورده است. 

 دبیر شورای امنیت روسیه گفت: در همین حال معتقدیم که استفاده کشورهای غربی از مساله افغانستان برای حل مسائل ژئوپلیتیکی ازجمله تقویت و افزایش حضور نظامی بازیگران غیرمنطقه ای در این منطقه غیرقابل قبول است.

"سرگئی شویگو"، وزیر دفاع روسیه  هم روز چهارشنبه گفت، حل و فصل اوضاع افغانستان نیاز به تصمیم گیری فوری در مورد همکاری بین المللی دارد.  

وزیر دفاع روسیه بر ضرورت بکارگیری امکانات سازمان همکاری شانگهای که در آن همه کشورهای همسایه افغانستان ازجمله ایران و پاکستان حضور دارند، تاکید کرد.

اخیرا، ناتو اعلام کرده بود که تا اول مه 2021 کشورهای عضو این سازمان نظامی باید خروج نیروهای خود را از افغانستان و براساس طرح برنامه‌ریزی شده آغاز کنند و این اقدام ظرف چند ماه انجام می‌شود. آمریکا نیز به دنبال نهایی کردن خروج نیروهایش از افغانستان تا 11 سپتامبر است. حدود 10 هزار نیروی خارجی از 36 کشور در افغانستان حضور دارند که در راس آنها آمریکا با 2500 نظامی  است.

کلیدواژه