سرطان 09, 1400 11:21 Asia/Kabul
  • هشدار مقام ارشد سیاسی افغان درباره پیامدهای تشکیل نشدن شورای عالی دولت
    هشدار مقام ارشد سیاسی افغان درباره پیامدهای تشکیل نشدن شورای عالی دولت

مشاور سیاسی و امنیتی رییس جمهور افغانستان هشدار داد، درصورت تشکیل نشدن شورای عالی دولت با حضورشماری از رهبران جهادی و سیاسی این کشور، اوضاع بدتر خواهد شد.

محمد محقق در یک گفت و گو با طلوع نیوز گفت: ایجاد نشدن شورای عالی دولت، زمینه  را برای  تصرف مناطق بیشتر از سوی طالبان مساعد خواهد ساخت که منجر به بدتر شدن اوضاع امنیتی در کشور خواهد شد.
وی گفت: اگر شورای عالی دولت شکل بگیرد و  صادقانه همکاری شود، اوضاع بیشتر از این خراب نمی‌شود.
محقق افزود: اگر بی تفاوتی ادامه پیدا کند امکان برگزاری جلسات در صورت لزوم نباشد، طالبان همه جا را تسخیر خواهند کرد. 
سخنان محقق در حالی بیان می شود که چند هفته پیش دولت افغانستان از مشورت ها برای ایجاد شورایی با عنوان شورای عالی دولت برای مدیریت اوضاع افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از کشور خبر داده بود، اما منابعی می‌گویند که اختلاف ها برسر چگونگی  صلاحیت ها و ترکیب این شورا از موانع اصلی ایجاد این شوراست.
پیش از این، منابع خبری یک فهرست پانزده نفری شامل حامدکرزی، گلبدین حکمتیار و صلاح الدین ربانی را به عنوان اعضای این شورا منتشر کرده بودند اما خبرها حاکی از  خروج این چهره های سیاسی از ترکیب  شورای عالی دولت است.
به گفته کارشناسان سیاسی  شورای عالی دولت  افغانستان باید یک شورای توانا باشد و دربارۀ مسایل سیاسی، امنیتی و روابط خارجی افغانستان تصمیم بگیرد؛ اما اشرف غنی تاکنون با این دیدگاه مخالفت کرده است.

تشکیل شورای عالی دولت افغانستان تحت شرایطی می تواند در جهت صلح راهگشا باشد

کلیدواژه