سرطان 12, 1400 16:09 Asia/Kabul
  • درخواست آمریکا از 3 کشور آسیای مرکزی: ازپناهندگان افغانستان میزبانی کنید
    درخواست آمریکا از 3 کشور آسیای مرکزی: ازپناهندگان افغانستان میزبانی کنید

دولت آمریکا از تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان خواست تا از 9 هزار پناهنده افغان که زمان اشغال افغانستان با نظامیان آمریکایی همکاری داشتند، به طور موقت میزبانی کنند.

به گزارش خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» پناهندگان بالقوه افغانستانی از آن نگرانند که پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، می‌توانند مورد انتقام جویی قرار گیرند.
دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا متعهد شده است تا روند صدور روادید مهاجرتی برای افغان‌هایی که در جریان اشغال این کشور با نظامیان آمریکایی همکاری نزدیک داشتند، تسریع کند.
به گفته بلومبرگ، تعداد متقاضیان روادید ویژه آمریکا حدود 18 هزار نفر بوده و حدود 9 هزار نفر دیگر نیز روند ثبت اسناد را آغاز کرده‌اند.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن صحبت در این موضوع، در مورد اینکه پناهندگان افغان به طور مشخص به کجا منتقل خواهند شد، اطلاع نداد.
وی گفته است آنها و خانواده‌هایشان این فرصت را دارند تا قبل از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان در ماه سپتامبر/ سنبله، کشورشان را ترک کنند.
روز گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با همتایان تاجیک و ازبک خود «سراج الدین مهرالدین» و «عبدالعزیز کامل اف» دیدار داشت که جزئیات آن رسانه‌ای نشد. فقط در این حد اعلام شد که در این مذاکرات در کنار همکاری‌های دوجانبه، همچنین تحولات افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
به اعتقاد تحلیلگران مسائل منطقه، عدم موافقت کنگره با پیشنهاد بلینکن برای افزایش تعداد روادید ویژه مهاجرتی برای افغان‌ها، دولت آمریکا را وادار به چانه زنی با تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان برای میزبانی موقت از 9 هزار پناهنده افغان کرده است.

درخواست کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برای حمایت از آوارگان افغان

کلیدواژه