سرطان 14, 1400 16:47 Asia/Kabul
  • شکست سیاست‌های مداخله جویانه غرب در افغانستان، عراق و لیبی
    شکست سیاست‌های مداخله جویانه غرب در افغانستان، عراق و لیبی

سیاست‌های مداخله جویانه غرب نه تنها در افغانستان دستاورد چشمگیری نداشته است بلکه در عراق و لیبی هم همین گونه بوده است.

"دویچه وله" در گزارشی با عنوان «شکست غرب» با اشاره به عقب نشینی نیروهای نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان نوشت: کشوری که ناتو در حال ترک آن است کاملا از شرایط دموکراتیک دور است و طالبان بخش های زیادی از افغانستان را تحت کنترل درآورده است.

در ادامه این گزارش آمده است: یک بار دیگر سیاستمداران و استراتژیست‌های غربی باید بداند که فرهنگ سیاسی یک منطقه را نمی توان مانند صفحه نقاشی تغییر داد. آنچه از نظر تئوری خوب به نظر می رسد به ندرت به صورت موثر عملی می شود.

دویچه وله در ادامه نوشت: افغانستان تنها منطقه‌ای نیست که دخالت های نظامی غرب در آن دستاوردی نداشته است.

عراق هم کشور امیدهای شکست خورده برای غرب است که انتظارات اعلام شده در آن، هنگام آغاز جنگ آمریکا در عراق در سال 2003 محقق نشده است. 

همچنین غرب بعد از سقوط معمر قذافی در لیبی نتوانست به اهداف خود در این کشور دست یابد. آنچه که بعد از سقوط قذافی شکل گرفت جنگی حدودا ده ساله بود و تازه در سال جاری میلادی احزاب درگیر در این کشور توانستند بر سر قانون اساسی و انتخابات پارلمانی در دسامبر 2021 /جدی 1400به توافق دست یابند.

"دانیل گرلاچ"، از کارشناسان غرب آسیا، هزینه های بالای نظامی در این مناطق را عامل توهم زایی غربی‌ها ارزیابی کرده است. به گفته گرلاچ، از بودجه های صرف شده در این زمینه، اغلب بخش کمی برای کمک به بازسازی و امنیت، مردم و دفاتر این مناطق صرف می شود.

 

 

کلیدواژه