تغییر اولویت‌های آمریکا، دلیل خروج نظامی از افغانستان
(last modified Wed, 07 Jul 2021 07:20:05 GMT )
سرطان 16, 1400 11:50 Asia/Kabul
  • تغییر اولویت‌های آمریکا، دلیل خروج نظامی از افغانستان
    تغییر اولویت‌های آمریکا، دلیل خروج نظامی از افغانستان

استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا با اشاره به ناکامی واشنگتن در تحقق اهدافش در طول دو دهه حضور در افغانستان، تغییر اولویت‌های واشنگتن در دوره دولت بایدن را از دلایل اصلی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان دانست.

«شیرین هانتر» استاد دانشگاه جورج تاون در گفت و گو با ایرنا درباره خروج نیروهای نظامی آمریکا در شرایط کنونی با وجود هشدارها و مناسب نبودن زمان آن اظهار کرد: آمریکا ۲۰ سال در افغانستان درگیر شده است اما انتظارات ساده لوحانه ای مبنی بر اینکه ظرف دو دهه افغانستان به یک کشور دموکراتیک تبدیل می شود، محقق نشد.

این تحلیلگر ارشد مسایل غرب آسیا با اشاره به تاکید نخبگان آمریکایی برای خروج دولتمردان از وقایع و تحولاتی که اثر مستقیم بر امنیت آمریکا ندارد، تصریح کرد: دولت جو بایدن نیز به این نتیجه رسیده و بر این اعتقاد است که نیروهای آمریکایی باید از نقاطی که حضور آنها ضروری نیست، خارج شوند.

استاد دانشگاه جورج تاون افزود: واشنگتن اکنون با چالش‌های دیگری در منطقه اقیانوس آرام روبرو است که بخشی از آن ناشی از اقدامات چین برای گسترش نفوذ در عرصه بین المللی است. در نتیجه با این محاسبات آمریکا، نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده تا شاید آنها را در مناطق دیگری مستقر کند.

هانتر تصریح کرد: از این رو، هم شکست آمریکا در بدست آوردن آنچه در افغانستان در جستجوی آن بود و هم اولویت های تازه دولت بایدن موجب خروج آمریکا از افغانستان شده است.

شک و تردیدها درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

کلیدواژه