بایدن: از تصمیم خود برای خروج از افغانستان پشیمان نیستم
(last modified Wed, 11 Aug 2021 04:08:49 GMT )
اسد 20, 1400 08:38 Asia/Kabul
  • بایدن: از تصمیم خود برای خروج از افغانستان پشیمان نیستم
    بایدن: از تصمیم خود برای خروج از افغانستان پشیمان نیستم

رئیس جمهوری آمریکا گفت، از تصمیم خود برای خروج نظامیان این کشور از افغانستان پشیمان نیست.

به گزارش رادیو دری ، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا شامگاه سه‌شنبه در کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی در این باره که با توجه به حملات گسترده طالبان، آیا برنامه خروج آمریکا از افغانستان تغییر خواهد کرد، گفت: خیر.

بایدن در ادامه گفت: «ما بیش از یک تریلیون دلار طی 20 سال گذشته در آنجا هزینه کردیم و به آموزش و مجهز کردن بیش از 300 هزار نفر از نیروهای افغانستانی پرداختیم. مقام‌های افغانستان باید گرد هم بیایند آنها باید برای خود و کشورشان بجنگند».

رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد: «آمریکا به تعهدات خود درباره افغانستان از طریق حمایت هوایی و فعال کردن نیروی هوایی این کشور پایبند خواهد بود».

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا خبر داد، «زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور افغانستان طی هفته جاری با مقام‌های سیاسی طالبان دیدار خواهد کرد تا از آنها بخواهد عملیات نظامی را متوقف کرده و درباره راه‌حل سیاسی مذاکره کنند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و اعضای طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

آمریکا و همپیمانانش با اقدامات اشتباه و تحریک آمیز خود طی ۲۰ سال گذشته در افغانستان که شامل شکنجه زندانیان، عملیات شبانه، قتل عام غیرنظامیان، افزایش کشت و تولید مواد مخدر و دهها مورد دیگر می شود، باعث به وجود آمدن وضعیت امروز در افغانستان شده‌اند.

آمریکایی‌ها با ترک افغانستان بیش از ۲۰ گروه تروریستی را از کشورهای مختلف جهان به این کشور آوردند و آینده مبهم و تاریکی را برای افغان‌ها رقم زدند.

بایدن قصد تغییر برنامه خروج از افغانستان را ندارد

کلیدواژه