افشاگری ویکی‌لیکس از قصد سوئد درباره بمباران افغانستان
(last modified 1400-05-30T13:54:24+00:00 )
اسد 30, 1400 18:24 Asia/Kabul
  • افشاگری ویکی‌لیکس از قصد سوئد درباره بمباران افغانستان
    افشاگری ویکی‌لیکس از قصد سوئد درباره بمباران افغانستان

در یکی از اسناد سایت افشاگر ویکی‌لیکس آمده است، سوئدی‌ها قصد داشتند برای افزایش بازار پسندی جنگنده‌های خود، در افغانستان عملیات هوایی انجام دهند.

به گزارش رادیو دری ، در این سند متعلق به ژانویه ۲۰۰۸، مکاتباتی از «رابرت سیلورمن» کاردار آمریکا در سوئد با وزارت دفاع آمریکا منتشر شده که در آن بر لزوم افزایش عملیات‌ها، منابع و نیروی انسانی سوئد در افغانستان تأکید شده است.در بخش دیگری از این سند به نقل از وزارت دفاع آمریکا آمده است: «سوئدی‌ها به‌طور علنی ارسال هواپیماهای جنگنده جی‌اِی‌اِس گریپن به افغانستان را پیشنهاد کرده‌اند.

ارتش سوئد برای به کار بردن آن‌ها لابی کرده و می‌گوید تجربه رزمی برای نیروی هوایی مفید است و بازار پسندی گریپن سوئدرا بالا می‌برد».

پس از اعلام آمریکا برای خروج از افغانستان، در سال گذشته سوئدی‌ها آخرین گروه نظامیان خود را در تاریخ بیست و پنجم ماه می 2021، از این کشور خارج کردند.

حدود 10 هزار نیروی خارجی از 36 کشور در افغانستان حضور دارند که در راس آنها آمریکا با 2500 نظامی  است.

روز یک شنبه ( 15 اوت ) همزمان با ورود نیروهای گروه طالبان به کابل (پایتخت افغانستان) و فرار « محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان از این کشور، دولت وی سقوط کرد.آمریکا و متحدانش پس از بیست سال حضور نظامی شکست خورده خود درحالی از افغانستان عقب نشینی می کنند که این لشکرکشی ثمره ای جزء گسترش تروریسم، جنگ، خشونت، بی ثباتی و ناامنی و کشتار ده ها هزار نفر از مردم این کشور نداشته است.

کلیدواژه