سنبله 07, 1400 15:44 Asia/Kabul
  • تحریم و تشکیل ائتلاف جهانی، اولویت بریتانیا برای رویارویی با طالبان
    تحریم و تشکیل ائتلاف جهانی، اولویت بریتانیا برای رویارویی با طالبان

وزیر امور خارجه بریتانیا با انتشار یادداشتی ضمن تأکید بر لزوم تشکیل یک ائتلاف جهانی در مقابل طالبان گفت که برای رویارویی با این گروه باید از تمامی اهرم‌ها از جمله تحریم استفاده کرد.

«دومینیک راب»  روز شنبه طی یادداشتی در روزنامه بریتانیایی «تلگراف» نوشت: بریتانیا برای تقویت نفوذ خود، به یک ائتلاف گسترده‌ نیاز دارد، بنابراین در حال همکاری با دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و بازیگران منطقه‌ای و همسایگان آسیای مرکزی هستیم.

وزیر امور خارجه بریتانیا افزود: ما از سوی یک افغانستان بی‌ثبات با چالش‌های مشترکی مواجه هستیم و هیچ کشوری نمی‌تواند یا تمایلی ندارد به تنهایی بار مالی، چالش مواد مخدر یا تهدیدات تروریستی را به دوش بکشد.

راب با تأکید بر لزوم تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی برای رویارویی با طالبان نوشت: اوضاعی که در افغانستان پدیدار شده، یک حقیقت تلخ است اما باید این حقیقت جدید را بپذیریم و کشورها را برای حمایت یک طرح جدید و اعمال حداکثر تأثیرگذاری تعدیل‌کننده بر طالبان طی روزها و هفته‌های پیش رو گردهم آوریم.

گروه طالبان ۱۵ ماه اوت (24 اسد) تصرف افغانستان را اعلام کرد و فقط منطقه پنجشیر در شمال افغانستان خارج از کنترل این گروه قرار دارد. پس از تصرف افغانستان از سوی طالبان، خروج گسترده پناهجویان و تخلیه نمایندگی های دیپلماتیک غربی و کارکنان شرکت ها از این کشور آغاز شد.

طالبان بارها اعلام کرده است که خواهان روابط خوب با همه کشورهای منطقه و جهان از جمله همسایگان افغانستان است و به هیچکس اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها استفاده کند.

طالبان از همه کشورها خواسته است که روابط دیپلماتیک خود را با افغانستان قطع نکرده و به حمایت از مردم افغانستان ادامه دهند.

پاریس و لندن قطعنامه ایجاد منطقه امن در کابل ارائه می‌کنند

کلیدواژه