پایان طولانی‌ترین اشغالگری آمریکا در جهان؛ آمریکا خاک افغانستان را ترک کرد
(last modified 1400-06-09T03:36:33+00:00 )
سنبله 09, 1400 08:06 Asia/Kabul
  • پایان طولانی ترین اشغالگری آمریکا در جهان؛ آمریکا خاک افغانستان را ترک کرد
    پایان طولانی ترین اشغالگری آمریکا در جهان؛ آمریکا خاک افغانستان را ترک کرد

آخرین هواپیمای نظامی آمریکا در واپسین دقایق شب گذشته، فرودگاه کابل را ترک کرد و به تاریخ 20 ساله اشغالگری این کشور در افغانستان پایان داد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری؛ با خروج آخرین هواپیمای نظامی امریکایی از مرزهای هوایی افغانستان طولانی ترین حضور نظامی امریکا در خارج از مرزهایش به پایان رسید.

در همین حال، پنتاگون، خروج کامل نیروهای امریکایی را از افغانستان تایید و رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در بیانیه‌ای پایان حضور  نظامی ۲۰ ساله کشورش در افغانستان را اعلام کرد.

بایدن افزود: پایان دادن به مأموریت خروج هوایی نیروها از افغانستان، توصیه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و فرماندهان میدانی و از نظر آنها  بهترین روش برای محافظت از جان نظامیان آمریکایی بود.

همچنین آمریکایی‌ها اعلام کرده اند که سفارت خود را در افغانستان بسته اند و فعالیت های دیپلماتیک آنها نیز در این کشور پایان یافته است.

از سوی دیگر، مقامات آمریکایی رابطه جدید با افغانستان را به‌ چگونگی عملکرد طالبان مشروط کرده اند.

در پی خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان نیمه شب گذشته صدای شلیک‌های هوایی ممتد از سمت فرودگاه کابل به گوش می رسید.

گزارش خبرنگاران رادیو دری حاکی است نیروهای طالبان به نشانه پایان اشغالگری آمریکا دست به شلیک های پیاپی زده اند.

طالبان به دنبال خروج کامل نظامیان آمریکایی، از پایان اشغال افغانستان خبر داد و اعلام کرد که آمریکا در همه این سال ها دروغی بزرگ به ملت افغان گفته است.

ژنرال کریس فرمانده  تیپ ۸۲  امریکا آخرین نظامی این کشور بود که افغانستان را ترک کرد.

آخرین ژنرال آمریکایی خاک افغانستان را ترک می کند

خروج آمریکا از افغانستان بر مبنای توافق این کشور با گروه طالبان در مذاکرات دوحه قطر صورت می گیرد که بر اساس این توافق، آمریکا پذیرفت که حداکثر تا 31 اوت (نهم سنبله)  خاک افغانستان را ترک کند.

آمریکا که 20 سال پیش به بهانه سرکوب طالبان به افغانستان لشکرکشی کرده بود در همه سال ها برای افغان‌ها، رهاوردی جز گسترش تروریسم، کشتار و ویرانی نداشت و سرانجام در حالی از افغانستان خارج شد که این کشور تحت سلطه طالبان قرار گرفت.

تاکید طالبان بر خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان

توافق آمریکا با طالبان برای سرپوش گذاشتن بر جنایات جنگی در افغانستان

 

کلیدواژه