سنبله 11, 1400 08:50 Asia/Kabul
  • توجیه وزیر دفاع آمریکا: خروج از افغانستان، دستاوردی فوق‌العاده بود
    توجیه وزیر دفاع آمریکا: خروج از افغانستان، دستاوردی فوق‌العاده بود

رئیس پنتاگون با «تاریخی» و «دستاورد فوق‌العاده» توصیف کردن فرار آمریکا از افغانستان، از سفر هفته آینده خود به منطقه غرب آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد.

به گزارش رادیو دری ،علی‌رغم انتقادات شدید و گسترده جهانی از فرار عجولانه و بی‌برنامه نظامیان آمریکایی از افغانستان، «لوید آستین» وزیر دفاع این کشور اما همچنان به توجیه این شکست استراتژیک مشغول است.

براساس این گزارش، «آستین» دیروز (چهارشنبه) افزود، «ما عملیات خروج تاریخی در افغانستان و آخرین ماموریت در طولانی‌ترین جنگ آمریکا را به پایان رساندیم. ما توانستیم ۶ هزار آمریکایی را از کابل و بیش از ۱۲۴ هزار غیرنظامی را به همراه متحدان خود خارج کنیم.»

وی با تاریخی خواندن فرار مضحک ایالات متحده از افغانستان، مدعی شد، «خروج از افغانستان نه تنها برای ارتش آمریکا بلکه برای ارتش متحدان و شرکای ما یک دستاورد فوق العاده بود. ما وارد فصل جدیدی می‌شویم که در آن دیپلماسی تلاش‌های خروج از افغانستان را هدایت می‌کند.»

رئیس پنتاگون همچنین از سفر خود به منطقه غرب آسیا خبر داد و گفت، «هفته آینده به منطقه خلیج فارس سفر می‌کنم تا از شرکای خود برای حمایتشان تشکر کنم. ما به مقابله با تروریسم در هر کجا که باشیم ادامه خواهیم داد و برای ایجاد ثبات در منطقه تلاش خواهیم کرد.»

گروه طالبان روز یکشنبه (15 اوت) وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد. تحلیلگران تسلط طالبان بر کابل را به منزله خاتمه اشغالگری ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی به بهانه بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

آمریکا و متحدانش پس از بیست سال حضور نظامی شکست خورده در حالی از افغانستان عقب نشینی می کنند که این لشکرکشی ثمره ای جز گسترش تروریسم، جنگ، خشونت، بی ثباتی و نا امنی و کشتار ده ها هزار نفر از مردم این کشور نداشته است.

پنتاگون خروج کامل نیروهای آمریکایی را از افغانستان تایید کرد

 

کلیدواژه