سنبله 12, 1400 16:07 Asia/Kabul
  • افشای اشتباهات اطلاعاتی غرب در افغانستان از سوی بریتانیا
    افشای اشتباهات اطلاعاتی غرب در افغانستان از سوی بریتانیا

وزیر امور خارجه بریتانیا اشتباهات اطلاعاتی غرب در افغانستان را در حالی فاش کرد که این روزها ناامیدانه بدنبال آن است تا قربانی سیاسی فاجعه جنگ آمریکا و متحدانش در افغانستان نشود.

به گزارش رادیودری، «دومنیک راب» وزیر امور خارجه بریتانیا در برابر کمیته امور خارجی پارلمان این کشور، مسئولیت فاجعه جنگ آمریکا و متحدانش در افغانستان را به اشتباه محاسباتی غرب و جانبداری خوش بینان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نسبت داد که به گفته او تصور می کردند آمریکا نیروهایش را در کابل، پایتخت افغانستان حفظ خواهد کرد.

راب گفت: ارزیابی اطلاعاتی دولت "بوریس جانسون" نخست وزیر بریتانیا و همچنین متحدان ناتو، تصرف افغانستان از سوی گروه طالبان در سال 2021 را رد می کرد.

گروه طالبان در 15 اوت/24اسد کابل را به تصرف خود در آورد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد. تحلیلگران تسلط طالبان بر کابل را به منزله خاتمه اشغالگری 20 ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی به بهانه بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌ دانند.

آمریکا و متحدانش در حالی از افغانستان عقب نشینی کردند که این لشکرکشی ثمره ای جز گسترش تروریسم، جنگ، خشونت، بی ثباتی و ناامنی و کشتار ده ها هزار نفر از مردم این کشور نداشته است.

بسیاری از مردم افغانستان، وضعیت فعلی این کشور را ناشی از سیاست‌ های شکست‌ خورده آمریکا در افغانستان می‌ دانند.

اشتباهات محاسباتی و ناآشنایی با تاریخ و فرهنگ افغانستان باعث ناکامی امریکایی ها شد

کلیدواژه