سنبله 16, 1400 07:55 Asia/Kabul
  • دعوت طالبان از مرکل برای سفر به افغانستان
    دعوت طالبان از مرکل برای سفر به افغانستان

سخنگوی طالبان از آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان برای سفر رسمی به افغانستان دعوت کرد.

به گزارش رادیو دری، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با روزنامه بیلد آلمان گفت: آلمان روابط تاریخی خوبی با افغانستان دارد و ما خواهان روابط دیپلماتیک قوی و رسمی با برلین و حمایت مالی و کمک‌های انسانی این کشور هستیم.

مجاهد افزود: ما می‌خواهیم دولت آلمان بهترین روابط ممکن را با دولت طالبان داشته باشد. می‌خواهیم از آنها کمک مالی و کمک‌های انسانی دریافت کنیم و در تمام زمینه‌ها شاهد همکاری باشیم.

مجاهد درباره سوالی مبنی بر اینکه آیا از صدراعظم آلمان به گرمی در افغانستان استقبال خواهند کرد، گفت: بله، طبعا، ما خواهان فضایی امن و قوی در افغانستان هستیم که همه کشورهای جهان آن را بپذیرند و به آن باور داشته باشند. مرکل مسلما جایگاه خاصی دارد و ما حقیقتا از او در کشورمان استقبال می‌کنیم.

ذبیح‌الله مجاهد، روز یکشنبه هم به هفته‌نامه آلمانی "ولت آم زونتاگ" گفته بود: ما به روابط دیپلماتیک رسمی و قدرتمند با آلمان تمایل داریم.

مجاهد افزود: در حال حاضر آلمان بر روی انجام مذاکراتی با ما حساب باز کرده چرا که به دنبال خارج کردن دیگر افرادی است که پس از اتمام عملیات تخلیه نظامی ارتش این کشوردر افغانستان هستند.

اظهارات مقام ارشد طالبان درباره روابط این گروه با آلمان درحالی است که هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان چند روز قبل در سفر به منطقه گفته بود: اگر از نظر سیاسی امکان‌پذیر باشد و شرایط امنیتی اجازه دهد، آلمان می‌تواند سفارت خود در کابل را مجددا راه‌اندازی کند، اما حضور نماینده دیپلماتیک ما در کابل به معنای به رسمیت شناختن دولت طالبان نیست.

دولت آلمان پس از ورود طالبان به کابل، پایتخت افغانستان، سفارت خود را در این شهر تعطیل کرد.

مرکل خواستار مذاکره با طالبان برای خروج شهروندان آلمان شد

کلیدواژه