سنبله 16, 1400 13:06 Asia/Kabul
  • زاخارووا: آمریکا و ناتو خود را در اوضاع افغانستان بی‌تقصیر جلوه می‌دهند
    زاخارووا: آمریکا و ناتو خود را در اوضاع افغانستان بی‌تقصیر جلوه می‌دهند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به آغاز تلاش غربی‌ها از ماه‌ها قبل برای زیر سئوال بردن برقراری تماس مقامات مسکو با طالبان، گفت: آمریکا و ناتو معتقدند، هر کسی مقصر اوضاع افغانستان باشد، آنها هیچ نقشی در آن نداشتند.

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، "ماریا زاخارووا" شامگاه دوشنبه شب گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که کشورهای غربی از چند ماه قبل فعالیت خود برای اتهام‌زنی به روسیه در خصوص برقراری تماس‌ها با جنبش طالبان را آغاز کرده بودند.

سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه افزود: «حدود دو ماه قبل عملاً این نظریه از سوی کشورهای غربی شروع به انتشار یافت که مهم نیست چه کسی در اوضاع افغانستان مقصر است، ولی روسیه درست عمل نمی‌کند که از برقراری تماس‌ها با طالبان حمایت کرده است.»

این دیپلمات روس یادآور شد: «قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد که برقراری ارتباط با طالبان، بعنوان یکی از طرفین مناقشه داخلی در افغانستان و با هدف کمک به حل و فصل سیاسی و مسالمت آمیز اوضاع در این کشور را مجاز دانسته است، هرچند اکنون تلاش می‌شود تا این سند را بازنویسی کنند.»

زاخارووا تصریح کرد:باید درک کرد که چه کسی مقصر اوضاع افغانستان است؛ جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا می‌گوید که دونالد ترامپ رئیس جمهوری قبلی مقصر است و ترامپ هم معتقد است که اقدامات دولت بایدن اشتباه بوده و باعث این وضعیت شده است. دبیرکل ناتو هم مردم افغانستان و اشرف غنی رئیس جمهوری قبلی این کشور را متهم کرد. از دید غرب، هر کسی می تواند مقصر وضعیت بوجود آمده در افغانستان باشد بجزآمریکا و ناتو».

گروه طالبان 15 اوت (24 اسد) وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد. تحلیلگران تسلط طالبان بر کابل را به منزله خاتمه اشغالگری 20 ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی به بهانه بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌ دانند.

روسیه: تحولات افغانستان بیانگر ناتوانی و شکست آمریکا و ناتو است

کلیدواژه