مقام سابق سیا: نحوه خروج آمریکا از افغانستان، گروه‌های تندرو را تقویت کرد
(last modified Mon, 13 Sep 2021 03:52:48 GMT )
سنبله 22, 1400 08:22 Asia/Kabul
  • مقام سابق سیا: نحوه خروج آمریکا از افغانستان، گروه‌های تندرو را تقویت کرد
    مقام سابق سیا: نحوه خروج آمریکا از افغانستان، گروه‌های تندرو را تقویت کرد

مایکل مورل سرپرست سابق سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) آمریکا گفت، نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، به دیگر گروه‌های تندرو در سراسر جهان قوت بخشید.

به گزارش رادیو دری، مایکل مورل که در  سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ دوبار سرپرستی سازمان سیا را برعهده داشت در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفت: طالبان می گوید ما فقط ایالات متحده را شکست ندادیم بلکه ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) را هم شکست دادیم ما بزرگترین قدرت نظامی جهان را شکست دادیم. بنابراین جشنی در راه است.

مورل افزود: گروه های تندرو اکنون به افغانستان باز خواهند گشت و این کشور را خطرناک‌تر از نقاط دیگر روی کره زمین می‌کنند.

سرپرست سابق سیا تاکید کرد: پس از حملات یازده سپتامبر همه گروه‌های تندرو از افغانستان پراکنده شدند اما من فکر می‌کنم که باید شاهد بازگشت آنان به افغانستان باشیم.

مورل در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده در افغانستان بدون حضور نظامی، بیشتر در معرض خطر است؟ پاسخ داد: ما بدون شک بیشتر در معرض خطر هستیم.

اظهارات مورل در حالی است که طالبان 15 اوت (24 اسد) وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

تحلیلگران تسلط طالبان بر کابل را به منزله خاتمه اشغالگری ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی به بهانه بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

آمریکا و متحدانش پس از بیست سال حضور نظامی در حالی از افغانستان خارج شدند که این لشکرکشی ثمره ای جز گسترش تروریسم، جنگ، خشونت، بی ثباتی و نا امنی و کشتار ده ها هزار نفر از مردم این کشور نداشته است.

جاسوسان سیا از افغانستان خارج شده اند

کلیدواژه