عقرب 22, 1395 08:49 Asia/Kabul
  • تقسیر؛حمله به کنسولگری آلمان در شمال افغانستان

درحمله به کنسولگری آلمان در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ در شمال افغانستان هفت تن کشته و یکصد و سی نفر زخمی شدند.

فرمانده پلیس ولایت بلخ درباره این حمله تروریستی گفت،نیمه شب گذشته(پنج شنبه)،عامل انفجاری یک خودروی بمب گذاری شده را در ورودی ساختمان کنسولگری آلمان در شهر مزار شریف منفجر کرد.

پس از این حمله تروریستی،ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسئولیت آن را به عهده گرفت.

وی گفت،این حمله به تلافی حملات هوایی علیه مواضع طالبان در شهر قندوز انجام شد.

مقامات آلمانی اعلام کردند،دخالتی در حمله هوایی قندوز نداشته‌اند و در حمله به کنسولگری آلمان در شهر مزار شریف نیز هیچ تبعه آلمانی کشته نشده است.

حمله گروه طالبان به کنسولگری آلمان در شهر مزار شریف علاوه بر آنکه تلاشی برای قدرت نمایی طالبان است،می تواند واکنشی درقبال افزایش حملات ارتش افغانستان علیه مواضع طالبان در شهرها و استان های مختلف این کشور باشد.

درپی موفقیتهای ارتش افغانستان دربازپس گیری شهرستان غورماچ ولایت فاریاب ازطالبان درهفته های گذشته و تشدید عملیات ضد این گروه در قندوز،هلمند،تخار و برخی دیگر از مناطق این کشور،پیش بینی می شد که طالبان در تلافی این حملات, واکنشی نشان دهد که بیش از تلفات آن اقدام تروریستی, درصدد افزایش تاثیر بازتاب رسانه ای عملیات های خود در بین افکار عمومی باشد.

گروه طالبان که درنزدیک به دو ماه گذشته بیش از پیش با حملات ارتش افغانستان مواجه شده است،برای خروج از تنگنای محاصره در برخی شهرها و برهم زدن تمرکز در تفکرات امنیتی دولت این کشور،اقدامات تروریستی در خارج از جغرافیای مورد نظر دولت کابل برای مهار طالبان از جمله در شهر مزار شریف را در دستور کارقرارداده است.به خصوص آنکه موضع اخیربرخی مقامات ارشددولت وحدت ملی افغانستان،برای گروه طالبان قابل هضم نبوده است.

برخی مقامات ارشددولت افغانستان اعلام کرده اند که پیشروی ماه های اخیر طالبان در برخی ولایات از جمله در قندوز وهلمند ناشی از توانایی آنان نبوده است و وجود افراد بی لیاقت و ضعیف درپست های سیاسی ونظامی موجب برخی موفقیت های این گروه در اشغال شماری از شهرهای این کشور بوده است.

چنین موضعی که بر ضعف طالبان در انجام عملیات خرابکارانه تاکید دارد،موجب خشم رهبران ارشد این گروه شده است.

طالبان درصدد است با انجام عملیات های انفجاری به خصوص با هدف قرار دادن اماکن مهم شامل سفارتخانه ها،کنسولگری ها و همچنین ساختمان نهادهای دولتی افغانستان،نشان دهد که در موضع ضعف قرار ندارد و برخی انشعابات در این گروه از سال 2015 به بعد وپس از مرگ ملامحمد عمر سرکرده پیشین طالبان،موجب کاهش توان عملیاتی این گروه نشده است.

پس از مرگ ملا محمد عمر،دو جناح دیگر در گروه طالبان تشکیل شد که کارشناسان آنرا نشانه مهمی از واگرایی در بین طالبان افغانستان می دانند.