هشدار از بروز فاجعه انسانی در زمستان امسال در غرب افغانستان
(last modified 1400-08-12T06:33:14+00:00 )
عقرب 12, 1400 11:03 Asia/Kabul

در آستانه فرارسیدن فصل سرد زمستان، افزایش نرخ مواد سوختی، دارو و غذا در افغانستان، نگرانی ها از وخیم تر شدن اوضاع را بیشتر کرده است.

به گزارش خبرنگار رادیودری، اگرچه مسئولان محلی امارت اسلامی در نقاط مختلف افغانستان از بازرگانان و دوکانداران خواسته اند تا از احتکار و گرانفروشی جدا دوری کنند، اما هنوز این راه کار نتوانسته قیمت مواد مورد نیاز مردم را کاهش بدهد.

شهروندان افغان با انتقاد از بی برنامگی مسئولان محلی امارت اسلامی برای بهتر شدن وضعیت زندگی مردم تاکید کردند: اگر این روند ادامه پیدا کند، زمستان پیش رو پر از فاجعه خواهد بود. از گرسنگی مردم گرفته تا سردتر شدن خانه های آنان.

به همین دلیل رئیس و شماری ازاعضای اتحادیه نفت و گاز با والی جدید هرات دیدار کردند.

گفته می‌شود در این دیدار روی برخی مشکلات تاجران واردکنندگان نفت و گاز صحبت شده و برای کنترول قیمت‌ها در بازار از سوی اعضای اتحادیه نفت و گاز اعلام آمادگی شده است.

عبدالظاهر توخی، رئیس اتحادیه نفت و گاز هرات با بیان برخی مشکلات ترانسپورتی تاجران از والی هرات خواهان رسیدگی به این چالش‌ها شده است.

توخی همچنان در بخش کاهش قیمت‌ مواد سوختی‌ در بازار، با اداره محلی هرات اعلام همکاری کرده است.

والی هرات نیز در این دیدار از اعلام حمایت تاجران برای کاهش در قیمت مواد سوختی در بازارها، استقبال کرده است.

نوراحمد «اسلام‌جار»، والی هرات حمایت از تاجران و تقویت سکتور خصوصی را از اولویت‌های اداره اش عنوان کرد.

والی هرات هم چنان گفته اداره محلی هرات آماده هرگونه همکاری در فراهم‌آوری سهولت‌ها برای سکتور خصوصی و تاجران است.

والی هرات خاطر نشان کرد: به جهت ایجاد تسهیلات بیشتر برای تاجران وارد کننده مواد سوختی و غذایی و  افزایش مبادلات تجارتی، با مقامات جمهوری اسلامی ایران صحبت کرده است.

این درحالیست که قیمت مواد سوختی به دلیل افزایش نرخ بازارهای جهانی و ایجاد سکتکی در مبادلات پولی در بانک‌های افغانستان افزایش چشم گیری داشته است.

در همین حال شماری از جوانان هرات با برپایی خیمه‌ای تحت نام “کلبه دلجویی” در مرکز شهر هرات در تلاشند برای افراد نیازمند جامعه کمک‌های زمستانی جمع آوری کنند.

امید حق پناه، یکی از این جوانان است که ساعتها برای جلب توجه مردم به حال و روز فقرا و نیازمندان در این شرایط تلاش کرده است.

او گفت: تا کنون لباس‌های زمستانی از طرف مردم جمع آوری شده و شهروندان این ولایت هم در این زمینه همکاری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه این خیمه برای یک ماه در مرکز شهر هرات بر پا میباشد، تصریح کرد: روند جمعاوری کمک ها هم چنان ادامه دارد و شهروندان می‌توانند که از این طریق به دیگر هموطنان شان دست یاری دراز کنند.

او خاطرنشان کرد به اندازه کافی لباس‌های زمستانی جمع آوری شده و از مردم خواست به منظور جلوگیری از تلفات ناشی از گرسنگی افراد بی بضاعت در هرات مواد غذایی نیز به این خیمه کمک کنند.

حق پناه از تاجران و افغان‌های مقیم در کشورهای خارجی هم خواست که مردم افغانستان را یاری رسانند.

مسئول برگزاری این برنامه افزود: زمستان امسال نسبت به سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود و مردم بخصوص افراد بی بضاعت جامعه روز و شب های سختی را پیش رو خواهند  داشت.

در همین حال عبدالله مجددی، یکی دیگر از شهروندان هرات ضمن اینکه از مردم خواست در شرایط این چنینی اقشار فقیر و مستضعف جامعه را از یاد نبرند، از آن عده شهروندان که توانایی همکاری را دارند خواست تا هر چه زودتر به کمک هم‌وطنان شان بشتابند.

او گفت نباید منتظر کشورهای خارجی باشیم بلکه خود مردم افغانستان از آنچه که دارند باید برای همدیگر یاری رسانند.

هشدارها از به صدا درآمدن زنگ خطر در زمستان امسال بارها داده شده است. جوامع بین المللی نیز از نبود بودجه کافی برای کمک برای مردم افغانستان خبرداده اند.

گزارش تکمیلی محمدی خبرنگار رادیودری از هرات:

صلیب سرخ: یک سوم مردم افغانستان با کمبود موادغذایی مواجه هستند

کلیدواژه